secundair logo knw 1

Walter van der Meer is aangesteld als voorzitter van het Topconsortium voor Kennis en Innovatie Watertechnologie. De directeur van Oasen volgt Joke Cuperus op.

Walter van der Meer 180 vk Walter van der MeerDe positie van voorzitter in het TKI-bestuur kwam vrij omdat Cuperus eerder dit jaar gedwongen moest vertrekken bij drinkwaterbedrijf PWN. Met Van der Meer heeft het topconsortium opnieuw een directeur uit de drinkwatersector aan het roer.

Hij is in 2012 begonnen als directeur van drinkwaterbedrijf Oasen. Daarvoor maakte hij deel uit van de directie van Vitens, met bedrijfsvoering en watertechnologie in zijn portefeuille.

Het TKI Watertechnologie is een van de drie clusters binnen de Topsector Water. De andere twee richten zich op Deltatechnologie en Maritiem. Ze hebben als belangrijke taak privaat-publiek onderzoek te stimuleren, waarvoor onderzoekagenda’s worden opgesteld.

Onderzoek
De nieuwe TKI-voorzitter is thuis in de wereld van het onderzoek, hij combineert zijn directiewerk met de wetenschap. Sinds 2016 bekleedt Van der Meer, die in 2003 aan de TU Delft promoveerde in de civiele techniek, als deeltijdhoogleraar bij de Universiteit Twente de leerstoel ‘Membrane Technology and Engineering for Water Purification’.

Na de aanstelling van Van der Meer bestaat uit het bestuur van TKI Watertechnologie verder uit Luc Kohsiek (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier), Cees Buisman (Wetsus), Jos Boere (KWR), Esther Bosman (RHDHV) en Rob Heim (o.a. Waterstromen).

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.