secundair logo knw 1

Ton Baas uit Oldeholtpade gaat als procesbegeleider aan de slag om het vastgelopen project Paterswoldsemeer weer vlot te trekken. Baas gaat op verzoek van het Waterschap Noorderzijlvest aan de slag.

Ton Baas vk 180Ton BaasBaas, onder meer oud-burgemeester van Aa en Hunze en Midden-Drenthe en voormalige gedeputeerde van de provincie Friesland, moet een oplossing vinden voor de impasse rondom het plan van het waterschap om een moeras van 25 hectare aan te leggen in het Paterswoldsemeer. Het schap wilde daarmee de waterkwaliteit verbeteren, in lijn met de Kaderrichtlijn Water. 

Vorige maand leidden deze natuurplannen tot protest van omwonenden en andere belanghebbenden. Ze zijn bang dat er niet genoeg zwem- en vaarwater overblijft. Een petitie tegen het project werd 1.700 keer ondertekend. Tijdens een bewogen informatieavond over het moerasplan in februari haalde dijkgraaf Bert Middel het moerasplan van tafel. 

Het dagelijks bestuur van het schap wil nu onderzoeken welke alternatieve maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren op meer draagvlak kunnen rekenen. Baas moet dat uitzoeken. 

Hij gaat de komende periode in gesprek met verschillende belangenvertegenwoordigers, zoals de Beweging Recreatie Paterswoldsemeer. Tijdens deze gesprekken inventariseert hij welke zorgen er leven en zet hij haalbare ideeën voor maatregelen op een rij. 

In verband met het coronavirus is nu nog niet te zeggen wanneer de eerste gesprekken plaatsvinden, aldus het waterschap.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.