secundair logo knw 1

PERSONALIA - Roelof Bleker is per 1 september 2018 benoemd tot voorzitter van het college van bestuur van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Roelof Bleker 180

Hij heeft tijdens de vergadering van het algemeen bestuur van het waterschap Rivierenland aangekondigd na bijna acht jaar zijn functie als dijkgraaf neer te leggen. Bleker is sinds 2010 dijkgraaf van Waterschap Rivierenland. Het bestuur van Waterschap Rivierenland gaat zo spoedig mogelijk aan de slag met de opvolgingsprocedure.   

Bleker volgt Jules van de Vijver op, die na zeven jaar voorzitterschap in oktober met pensioen gaat. Met zijn benoeming tot bestuursvoorzitter van de HKU stapt Bleker in de wereld van cultuur. Daarin was hij tussen 2001 en 2010 ook actief als wethouder Stedelijk ontwikkeling en Cultuur in de gemeente Enschede. Momenteel is hij onder meer ook voorzitter van de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en lid van de RvT van Saxion Hogeschool.

Op de website van Rivierenland zegt Bleker: ‘Ik ben erg blij met deze nieuwe positie. Het werk is op het snijvlak van kunst, technologie en onderwijs. Iets waar ik mij al jaren voor interesseer en waar ik graag mijn bestuurlijke ervaring aan verbind.’

Volgens Marianne Dunnewijk, voorzitter van de Raad van Toezicht van HKU, heeft Bleker bij uitstek de bestuurlijke en culturele bagage die de onderwijsinstelling nodig heeft. Ze zegt op de website van HKU: ‘Bleker is een echte verbinder, die zijn kracht en wendbaarheid met verve weet in te zetten. We verwachten met zijn komst onze missie om studenten zo goed mogelijk op te leiden voor de toekomst goed te kunnen voortzetten.’

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.