secundair logo knw 1

Remco Bosma wordt de nieuwe dijkgraaf van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Het algemeen bestuur heeft hem unaniem voorgedragen in een ingelaste bestuursvergadering.

Remco Bosma 180 vk Remco BosmaNa bekrachtiging van zijn voordracht gaat Bosma 2 februari 2023 aan de slag. Op dit moment is de 51-jarige Bosma burgemeester van de Brabantse gemeente Bladel.

Met zijn benoeming keert Bosma terug op het oude nest. Hij begon zijn carrière als ingenieur waterbeheer bij Het Hoogheemraadschap van de Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en West-Friesland, in 2003 opgegaan in het huidige hoogheemraadschap.

Toen de huidige dijkgraaf Luc Kohsiek in juni van dit jaar zijn vertrek aankondigde en daarmee de positie van dijkgraaf vacant kwam, twijfelde Bosma even of hij de gemeente Bladel na vier jaar burgemeesterschap al kon verlaten. "Het was nu of nooit. Van ambtenaar bij een waterschap tot dijkgraaf. De dijkgraaf is vergelijkbaar met de burgemeester, alleen is het gebied een stuk groter en het onderwerp sterk inhoudelijk. Daar houd ik van."

Bosma studeerde Milieukunde aan de Hogeschool van West-Brabant en daarna Waterbeheer aan de Wageningen Universiteit. Naast zijn politieke loopbaan als statenlid van de provincie Flevoland en lid van de Tweede Kamer (VVD) werkte hij in diverse functies bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker. 
Interessant artikel. Waar ik naar benieuwd ben is hoe de kankerverwekkende en agressieve kant van ozon op materialen wordt opgevangen, want dat is wel een risico bij deze manier van werken.