Henry Raben is benoemd tot directeur van TAUW Nederland. Hij begint op 1 april in zijn nieuwe functie.
Henry RabenRaben (56) neemt de rol over van Henrike Branderhorst en Ralph van Roessel die, naast hun rol als co-CEO’s van TAUW Group, de afgelopen jaren ook gezamenlijk de directie van TAUW Nederland vormden. “Deze wijziging zorgt voor een meer heldere governance doordat TAUW Nederland nu op gelijke wijze gepositioneerd en aangestuurd wordt als de overige TAUW landen binnen de groep”, schrijft het advies- en ingenieursbureau.
Van Roessel zal als bestuurder van TAUW Group betrokken blijven bij TAUW Nederland, dat te boek staat als de grootste entiteit binnen de groep.
Raben, die ruim 20 jaar werkzaam is bij het advies- en ingenieursbureau, bekleedt sinds 2016 de functie van Industry Director. In zijn nieuwe functie als directeur wil hij ‘graag met het huidige Nederlandse managementteam voortbouwen op de fundatie die er nu staat’.
Daarbij wil hij de samenwerking binnen het bedrijf verbeteren om de vele marktkansen te benutten. "Als TAUW staan we voor de uitdaging om met impact bij te dragen aan maatschappelijke transformaties zoals de energietransitie, biodiversiteit, circulaire economie, emissiereductie, klimaatadaptatie en datamanagement."
In het genoemde Stowa rapport wordt een onderscheid gemaakt naar:
Op basis van de nadere uitwerking kunnen technologen en beleidsmedewerkers van waterschappen een gefundeerde keuze maken voor een natuurlijk systeem, afhankelijk van de specifieke situatie op een RWZI en de gekozen opties:
A. Toepassing van een enkel systeem als ‘stand alone’ techniek als uitbreiding van de RWZI, voor upgrading van het effluent (afloop nabezinktank).
B. Als inpassing in een integraal natuurlijk systeem wat naast effluentbehandeling ook recht doet aan de omgeving en waarbij functies zoals het creëren van natuurlijk, levend water, effluentbuffering, recreatie en natuur gecombineerd worden.
De Waterharmonica's nemen de meeste ruimte in, zeker omdat voor een goede verwijdering van medicijnen laag tot zeer lage belaste Waterharmonica's nodig zijn (zie ook Stowa 2013-07). Dus een hydraulische belasting van zeker niet meer dan 0,05 m/dag. Ofwel een ruimte beslag van 2,5 tot 3,75 m2 per inwoner.
Het totale debiet aan gezuiverd afvalwater in Nederland is ca. 2.000.000 m3 per jaar (CBS, data 2020). Dit zou dan neerkomen op een totaal netto ruimte beslag van 4.000 ha in heel Nederland. Zeg 5.000 tot maximaal 10.000 ha. Dit lijkt veel, maar het is wel met gestapelde belangen en mogelijkheden. Stel 25 cm waterberging: 10.000.000 waterberging, stel dat een kwart van de Waterharmonica's als KRW-waardig wordt beschouwd (is best wel reëel): 500 tot 1.000 ha.... En dan nog recreatie, natuur, CO2-vastlegging, stikstofrechten? Vrienden maken, bufferzones rond de rwzi's. Een voorbeeld van een zoektocht, uitgevoerd door het Wetterskip Fryslân: http://www.waterharmonica.nl/reports/LW289-47_005-rapd02-waterharmonica.pdf. Op weg naar 2027?
Ruud Kampf
Rekel/water
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?