secundair logo knw 1

Kerusha Lutchmiah, afvalwaterdeskundige bij Royal HaskoningDHV, heeft de publieksprijs gewonnen bij de verkiezing van de Prins Friso Ingenieursprijs 2023. Jacquelien Scherpen, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, is door de vakjury verkozen tot Ingenieur van het Jaar 2023.

Jacqueline Scherpen 180 vk Jacqueline ScherpenDe jury prijst Scherpen voor haar ‘veelzijdigheid die ze koppelt aan inhoudelijke diepgang’. Ze werkt onder meer aan samenwerkende robots en aan elektriciteitsnetwerken die zelfstandig bepalen waar de stroom wanneer naar toe moet.

Lutchmiah was de favoriet van het publiek. Zij is bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV deskundige op Kerusha Lutchmiah 180 vk Kerusha Lutchmiahhet gebied van afvalwater. De afgelopen jaren werkte zij aan het monitoren van covid-19 in rioolwater, een nieuwe manier om de verspreiding van de virusziekte in de gaten te houden.

De derde finalist was Simone de Rijke, adviseur kunstwerken en teamleider para­metrisch ontwerp bij ingenieurs- en adviesbureau Antea Group. Zij ontwikkelt digitale tools die betere ontwerpen mogelijk maken in de bouw en civiele techniek.

De Prins Friso Ingenieursprijs werd voor de negende keer uitgereikt. Voor de prijs komen ingenieurs in aanmerking die zich in hun werk onderscheiden in de vier competenties: expertise, innoverend vermogen, ondernemerschap en maatschappelijke impact. De verkiezing is een initiatief van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI), de beroepsvereniging van ingenieurs in Nederland.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.