secundair logo knw 1

PERSONALIA - Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) krijgt een nieuwe directie. Erik Wagener wordt algemeen directeur. Eric Withaar is aangesteld als directeur bedrijfsvoering & control.

EricErik vk staand 180De twee volgen Richard Jorissen en Erik Kraaij op, die beiden binnen Rijkswaterstaat een andere functie gaan vervullen.

De wisseling van directie is een gevolg van het samenvoegen van de programma’s HWBP en HWBP2. De nieuwe directie gaat het HWBP begeleiden tijdens de uitvoeringsfase, die nu is aangebroken.

Het programma, dat onderdeel is van het Deltaprogramma, staat de komende jaren voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Meer dan 1.100 kilometer aan dijken en 486 sluizen en gemalen moeten tot 2028 worden aangepakt. Verspreid over 300 projecten in heel Nederland, langs de kust, de grote rivieren en meren. Voor deze dijkversterkingsoperatie is 7,4 miljard euro uitgetrokken.

Vanaf 2020 nemen de projecten toe. Als kwartiermakers beginnen Wagener en Withaar 1 juni formeel aan hun nieuwe klus, maar zijn vanaf 1 juli volledig aan het werk voor het dijkversterkingsprogramma.

Wagener is nu directielid bij Waterschap Drents Overijsselse Delta, Withaar directeur bedrijfsvoering en projectbeheersing van Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.