secundair logo knw 1

Marjan Kreijns wordt de nieuwe directeur van The Green Village. Ze volgt Jaron Weishut op en begint 1 oktober.

Marjan Kreijns 180 vk Marjan KreijnsThe Green Village is een proeftuin voor duurzame innovaties op de campus van de TU Delft. Het is een openluchtlaboratorium voor experimenten met nieuwe technologieën voor woon- en leefomgeving, met name gericht op het klimaatbestendig maken van steden. Zo is de proeftuin de Waterstraat onderdeel van The Green Village. 

Het openluchtlab, waarin samengewerkt wordt met bedrijven en onderzoekers in binnen- en buitenland, is tevens de lokatie voor de ontwikkeling van innovaties als Bluebloqs, een circulair systeem voor waterbeheer in de bestaande stad, LevelLog, een instrument om het waterniveau in peilbuizen te meten middels geluidsignalen en de Blue Battery, voor het duurzaam opslaan van energie in zout water.

Band versterken
TU Delft wil de komende jaren de band met externe stakeholders versterken, waarbij zo veel mogelijk aansluiting wordt gezocht met de onderzoeksgebieden van de universiteit. Ook streeft TU Delft naar een bredere financiële basis. 

Kreijns, al werkzaam bij TU Delft, moet daar als directeur invulling aan geven. Ze volgt Weishut op, die The Green Village in de afgelopen 4,5 jaar tot ontwikkeling heeft gebracht.

Ze zegt op de website van The Green Village: “Om Nederland klimaatbestendig te maken en de energietransitie en de circulaire economie een boost te geven, is het belangrijk om met slimme oplossingen te komen. The Green Village is bij uitstek dé plek waar dergelijke innovaties getest en gedemonstreerd kunnen worden.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.