secundair logo knw 1

Luzette Kroon is voorgedragen als nieuwe dijkgraaf van Wetterskip Fryslân. Het algemeen bestuur van het Friese waterschap was vanavond unaniem in zijn aanbeveling. Kroon, nu nog burgemeester van Waterland, volgt Paul van Erkelens op, die 1 januari 2020 met pensioen gaat.

Luzette Kroon 180 vkLuzette KroonNaar verwachting wordt Luzette Kroon (52) in maart 2020 door de Kroon benoemd voor een periode van zes jaar.

De roots van Kroon liggen in West-Friesland, ze groeide op in Midwoud.

Kroon is geen onbekende in de watersector. Ze was algemeen bestuurslid van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. In de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waarin ze van 2006 tot 2012 actief was als secretaris, hield ze zich onder meer bezig met water, zoals het deltaprogramma IJsselmeergebied en zoetwater. 

In Noord-Holland was ze verder in 2015 en 2016 voorzitter van de Raad van Toezicht van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Ze is sinds 13 september 2012 burgemeester van Waterland, ze begon in 2018 aan haar tweede termijn.

39 kandidaten
Op de vacature voor een nieuwe dijkgraaf hebben in totaal 39 kandidaten gereageerd. De vertrouwenscommissie heeft in de eerste gespreksronde zeven kandidaten gesproken en in de tweede ronde vier. Uiteindelijk werd Kroon voorgedragen door de commissie. 

Henk Mulder, voorzitter van de vertrouwenscommissie, licht op de website van het wetterskip toe: “Wij hebben er alle vertrouwen in dat Luzette Kroon in staat is om op een aansprekende en eigentijdse wijze, samen met het bestuur, de organisatie en de omgeving van Wetterskip Fryslân, de opgaven voor de komende jaren aan te gaan.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.