Jan Peter van der Hoek staat 8op de Technology Power List van Global Water Intelligence (GWI), uitgever en organisator van evenementen in de internationale waterindustrie. Met de lijst wil de uitgever deze keer weergeven welke mensen in de mondiale waterwereld belangrijk zijn om technische ontwikkelingen tot een succes te maken. Cees Buisman van Wetsus staat op plaats 37.

Jan Peter van der Hoek vk 180 Jan Peter van der HoekVan der Hoek is hoogleraar drinkwatertechniek aan TU Delft. Hij is ook hoofd van het strategisch centrum van het Amsterdamse watercyclusbedrijf Waternet. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de innovatiestrategie en de onderzoeksagenda van Waternet. GWI zet Van der Hoek hoog op de lijst vanwege zijn rol bij ‘een van ‘s werelds meest op technologie gerichte nutsbedrijven’, licht Tom Scotney van GWI toe.

cees buisman 180 vk Cees BuismanCees Buisman, hoogleraar biologische kringlooptechnologie aan de Wageningen University en lid van de raad van bestuur van Wetsus, staat op plaats 37. Scotney: “We zetten Buisman op de 37e plaats op basis van de invloed van het instituut Wetsus, dat we beschouwen als potentieel het beste wateronderzoekscentrum ter wereld.”

Breed scala
De ranking is intern samengesteld op basis van kennis binnen de uitgeverij en van haar netwerk, legt Scotney uit. Het thema van de technologielijst wisselt, in de afgelopen jaren is zo een breed scala aan onderwerpen voorbij gekomen, van de belangrijkste mensen in de Saoedische watersector tot de grootste deals met wateractiva in de wereld.

chee meng pang 180 vk Chee Meng PangElke keer betreft het een top 40. Bovenaan de lijst die GWI deze keer samenstelde staat Chee Meng Pang, de nieuwe chief technology officer (CTO) van de Singapore Public Utilities Board. PUB geldt in de ogen van de samenstellers van de lijst als belangrijke aanjager van technologieën in een van de meest op technologie gerichte en voor water kwetsbare delen van de wereld.

Laatste reacties op onze artikelen

Louis Peperzak Leren van het rampjaar
Ik volgde de tv serie met interesse. Deze video is ook erg interessant en zeer leuk gemaakt! Hopelijk lukt het om dit verder uit te werken, in een boek of promotie. Graag met gedetailleerde kaarten.
Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!