secundair logo knw 1

Erik van Sebille is aan de Universiteit Utrecht benoemd tot hoogleraar Oceanografie & Public Engagement. Van Sebille is oceanograaf en klimaatwetenschapper.

Erik van SebilleErik van SebilleDe leerstoel is een gedeelde positie van twee onderzoeksinstituten van de Universiteit Utrecht: het Instituut voor Marien en Atmosferisch Onderzoek Utrecht (IMAU) en het Freudenthal Instituut (FI). Het professoraat is het eerste in Nederland dat klimaatonderzoek, oceanografie en publieksbetrokkenheid combineert, aldus de universiteit.

Om wetenschap beter te verbinden met de samenleving zet de Universiteit Utrecht sterk in op Open Science. Een van de sporen binnen dat programma is public engagement: het betrekken van het grote publiek bij de wetenschap. 

"We kunnen de klimaatcrisis alleen aanpakken als we de klimaatgeletterdheid van het publiek vergroten", zegt Van Sebille op de site van de universiteit. "Met mijn onderzoek wil ik daar een bijdrage aan leveren. De oceaan spreekt tot de verbeelding. Daarom is het een uitstekend ingangspunt om mensen te betrekken bij onderzoek naar klimaat en duurzaamheid."

De thema’s klimaatonderzoek, oceanografie en publieksbetrokkenheid gaan bijzonder goed samen, aldus Van Sebille. "De oceaan is een prachtige manier om een breder publiek te interesseren voor klimaat en duurzaamheid. Oceanen zijn spannend. Iedereen heeft wel een intuïtief idee of gevoel bij oceanen, maar de meeste mensen zijn nog nooit verder dan een paar honderd meter uit de kust daadwerkelijk op of in de oceaan geweest. Er is nog zoveel meer te ontdekken!"

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker. 
Interessant artikel. Waar ik naar benieuwd ben is hoe de kankerverwekkende en agressieve kant van ozon op materialen wordt opgevangen, want dat is wel een risico bij deze manier van werken.