Bas Reedijk, afdelingshoofd Water bij BAM Infraconsult, heeft de Prins Friso Ingenieursprijs gewonnen. De jury beschrijft Reedijk als een bevlogen ingenieur. Hij was intensief betrokken bij de ontwikkeling van het XblocPlus, ook wel Levvel-bloc genoemd, waarmee de Afsluitdijk wordt versterkt.

Bas Reedijk 180 vk Bas ReedijkDe onderscheiding is een prijs van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) en werd vanavond uitgereikt in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel. Reedijk won ook de publieksprijs.

De ingenieur van BAM toonde zich verrast met de prijzen: “Het is een hele eer om hier te mogen staan en al helemaal om deze prijs in ontvangst te nemen. Ik heb het werk natuurlijk niet alleen gedaan, je doet zoiets met een team. Het is ook een eer dat we de Afsluitdijk, het ontwerp van Lely, met onze blokken hebben mogen versterken”, zo wordt hij geciteerd op de website van De Ingenieur.

Flexibele kribben
Naast zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het betonnen golfbrekingselement XblocPlus, tekende Reedijk ook voor de flexibele kribben, stenen dwarsliggers die in rivieren worden gelegd en relatief makkelijk zijn te verplaatsen. Dankzij de dammen houdt een rivier een diepe vaargeul en vormen zich geen ongewenste zandbanken.

Reedijk (57) studeerde civiele technologie aan de TU Delft. Hij is hoofd van de afdeling Water van BAM Infraconsult, waar hij al sinds 1990 werkt. Hij gaf leiding aan een groot aantal deltatechnologische projecten in binnen- en buitenland en heeft vele wetenschappelijke artikelen op zijn naam staan. Reedijk werkt regelmatig samen met onderzoeks- en onderwijsinstellingen.

Runner up
Reedijk was met Jelte Kymmell en Erik Duisterwinkel genomineerd voor de prijs. Kymmell, managing director & oprichter van Mocean Offshore, werd gekozen tot runner up. Zijn bedrijf ontwikkelde onder meer Mocean Forecast (MO4), een model dat bij offshore-operaties een risico-inschatting veel nauwkeuriger maakt.

Duisterwinkel, werkzaam als innovator, data scientist en sensorexpert bij Antea Group, werkte tijdens zijn promotie aan de TU Eindhoven aan sensorballen die op een non-invasieve manier waterleidingen van binnenuit kunnen inspecteren voor eventueel onderhoud.

 

MEER INFORMATIE
H2O: Eerste Levvel-blocs voor Afsluitdijk verlaten fabriek in Harlingen

Laatste reacties op onze artikelen

@LisaU kunt de stemhulp vinden op de site mijnstem.nl of rechtstreeks via deze link: https://mijnstem.nl/waterschappen#!/
Waar IS nu die stemhulp?
400 kub gebruikt in drie jaar 2.600 euro .. belachelijk gewoon
WILDLIFE HOLLAND 5 CODE ROOD (deel 1 en 2) - Jeroworld - 2022 - tijdsduur: 84 minuten
- De film Wildlife Holland 5 Code Rood gaat over een diepe plas waar volgens deskundigen niet of nauwelijks leven is en daarom moet worden verondiept. Deze plas, De Vonkerplas, ligt in de Dreumelse Waard in het land van Maas en Waal. Vanaf 2019 tot 2022 ging ik op zoek naar het leven boven, maar ook onderwater.
Dit is de eerste onder water film van Nederland. In mijn zoektocht of er wel of geen leven zou zijn in diepe plassen ging ik als eerste opzoek naar zoetwater plankton. Dit zoetwater plankton bestaat uit zowel dierlijk als plantaardige organismen. Zonder dit plankton is er geen leven in diepe plassen. Ook zocht ik uit met welk soort grond plassen worden verondiept. Want inmiddels zijn vele plassen in Nederland al ondieper gemaakt om meer ecologische biodiversiteit te krijgen. Maar klopt dat wel? Is er geen leven in diepe plassen?

Wildlife Holland 5 CODE ROOD (official video) - Jeroworld 2022 - klik hier >>
Als de zeespiegel echt meters gaat stijgen de komende eeuw dan zou het verstandig zijn om vanaf NU de woningen en en industrie te bouwen boven het verwachte zee peil. Dus hoger dan, drie a vier meter boven NAP. In lager gelegen gebieden dus alleen hoogbouw op terpen, die dan bij een ramp ook dienst zouden doen als vluchteilanden voor mensen van de bestaande te laag gelegen woningen.
Voor de bestaande woningen onder NAP zou het verplicht moeten worden dat bij ieder huis, aan-of-in het huis een bootje aanwezig zou zijn. Ja iedereen! Omdat bij een ramp mensen in doodsangst, de mensen met een boot zullen aanvallen ! En miljoenen van daken evacueren is ondoenlijk! Het ergste wat dan waarschijnlijk gaat gebeuren is dat alle mensen op het laatst in hun auto vluchten en in de file zullen verdrinken op de snelwegen in de polders !!
En waar dan bouwen vanaf nu? Op hogere grond, en daarbij zou ook bekeken kunnen worden of delen van de centraal gelegen Veluwe daarvoor gereserveerd zouden kunnen worden. Nederland is een land waar vooral de laaggelegen natuur uniek is, en je zou bij de bovengenoemde strategie grote delen van de lage polders kunnen inrichten voor plas/dras-natuur, zoals we vroeger Nederland ook hebben aangetroffen voor de Urbanisatie.
Mensen in andere wereld delen vragen of verplichten om wat aan de CO2 uitstoot te doen gaat niet werken. We willen niet onder ogen zie dat het in dichtbevolkt Nederland ooit nog eens ernstig mis zou kunnen gaan, maar nu zien we in Turkije en Syrië dat de natuur opnieuw onverbiddelijk kan zijn !

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!