secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Fosfor, ook wel fosfaat, is samen met stikstof een van de belangrijkste redenen dat het oppervlaktewater niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Tegelijkertijd biedt het terugwinnen en hergebruiken kansen. Stowa verzamelde de belangrijkste vragen die waterschappers erover hebben. De antwoorden zijn nu na te lezen in de brochure Fosfor, kansen en uitdagingen van waterschappen.

Zes wateruitdagingen waaronder sanitatie en drink- en afvalwatervoorziening bij migratie en conflicten, circulaire economie en duurzaam welvarende en klimaatbestendige stedelijke delta’s. Dat is de kern van de internationale strategie 2017-2020 van de topsector Water & Maritiem. In deze vernieuwde aanpak zijn duidelijke keuzes gemaakt voor een aantal thema’s en regio’s.

Franse filmmakers werkten de afgelopen maanden in Dordrecht aan een documentaire over de werkwijze van Chemours en voorgangerbedrijf Dupont. De documentaire Pays Bas: Les damnés du Téflon (Nederland: De verdoemden van teflon) is te zien op de website van de Frans/Duitse televisiezender Arte. De documentaire belicht de gezondheidsrisico's van wonen en werken in de buurt van Chemours.

Er is de laatste tijd dan wel veel te doen over de lozingen van chemische stoffen in het Nederlandse oppervlaktewater, maar de waterbedrijven leveren nog altijd drinkwater af dat voldoet aan de geldende normen. Dat blijkt uit het rapport 'De kwaliteit van het drinkwater in Nederland in 2016' van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De Tweede Kamer wil het gebruik uitbannen van zogenoemde persistente stoffen, stoffen die slecht afbreekbaar zijn en zich ophopen in het milieu. Daarnaast wil de Kamer de kennisdeling over gevaarlijke stoffen verbeteren. Beide elementen zijn neergelegd in twee moties, die de Kamer deze week aannam. De Unie van Waterschappen en Vewin zijn positief over deze moties.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?