Colors: Blue Color

0
0
0
s2sdefault

door Maarten Bruijs

WATERBLOG - Sinds jaar en dag zijn grond- en oppervlaktewater uit rivieren, meren en plassen de traditionele bronnen voor ons industriewater. Primaire doelstellingen voor gebruik van dit water lopen uiteen van koeling tot productie van demiwater tot stoom. De onttrekking van grote volumes en de lozing van (sterk) vervuild rest- en afvalwater heeft een aanzienlijke impact op de kwaliteit van het oppervlaktewater.

0
0
0
s2sdefault

Om aan de groeiende waterbehoefte in de Eemshaven te voldoen, wil Waterbedrijf Groningen een industriewaterleiding aanleggen vanaf Garmerwolde, via Appingedam, richting de Eemshaven. Belangenvereniging LTO-Noord reageert ongerust op de plannen.

0
0
0
s2sdefault

Vorig jaar sloten de waterschappen, rijksoverheid en STOWA een nieuwe Green Deal Energie. Voor het onderzoeksprogramma dat aan deze Green Deal werd gekoppeld werd 600.000 euro beschikbaar gesteld. Een deel van dat budget is nog beschikbaar.

0
0
0
s2sdefault

Volgens Natuur en Milieufederatie Drenthe bedreigt de intensieve lelieteelt de waterkwaliteit van de Drentsche Aa en daarmee de kwaliteit van het drinkwater dat er wordt opgepompt. De federatie roept de provincie op deze intensieve teelt in kwetsbare gebieden te voorkomen.

0
0
0
s2sdefault

door Eilard Jacobs 

WATERBLOG - “Verborgen schatten in de afvalwaterwereld” was het onderwerp op het KNW symposium van 8 maart. Maar al snel werd duidelijk dat het vraagstuk niet zozeer is welke schatten in het afvalwater verborgen zitten, maar hoe je ze eruit krijgt.

0
0
0
s2sdefault

Het hoogheemraadschap van Delfland mag het afvalwater van glastuinbouwers rond Hoek van Holland zuiveren als in 2018 verscherpte zuiveringseisen ingaan. Voor de tuinbouwers betekent dat dat ze geen extra zuivering op hun terrein hoeven aanleggen.

0
0
0
s2sdefault

Waterschappen zouden jongeren aan de slag moeten zetten met leuke en uitdagende opdrachten, zodat ze een beter beeld krijgen van de watersector. Daarvoor pleitte jeugddijkgraaf Steg Snelders (15) bij zijn installatie.

0
0
0
s2sdefault

door Joost Buntsma

WATERBLOG - Het zal u niet zijn ontgaan: de vragen die de waterbeheerders moeten beantwoorden zijn vandaag de dag legio. Ik kan me in de 35 jaar dat ik in het waterbeheer werkzaam ben geen periode herinneren waarin er zo veel speelde. 

0
0
0
s2sdefault

In het begin van de twintigste eeuw werden verreweg de meeste beken in Nederland ’genormaliseerd’ ten behoeve van de landbouw en veranderden in rechte kanaaltjes. De afgelopen twintig jaar is er veel tijd en energie gestoken om de beken weer in hun oude, bochtige glorie te herstellen en door het landschap te laten slingeren.

0
0
0
s2sdefault

Wie wil weten waarom we eigenlijk waterschapsbelasting betalen, kan dat nalezen in Waterschapsbelastingen 2017 - Het hoe en waarom, dat de Unie van Waterschappen vandaag presenteerde. In totaal innen de waterschappen in 2017 2,7 miljard euro, 1,8% meer dan in 2016.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik verbaas me over deze suggestie. Mij komt het voorstel van Hans Middendorp over als een motie van wantrouwen naar de kiezers en naar de huidige gekozenen in de waterschappen. Een door de kiezers uit verschillende lijsten gekozen bestuur vertegenwoordigt toch per definitie de maatschappelijke belangen? Verstroping van de besluitvorming door een adviescommissie in te voeren die uit vertegenwoordigers van allerlei belangengroepen bestaat, levert geen meerwaarde.
Het is aan het ambtelijk apparaat en de bestuurders van het waterschap om, net zoals bij een gemeente of provincie, de verschillende maatschappelijke belangen bij de voorbereiding en de besluitvorming te betrekken. Daartoe zal men met al die belangengroepen contacten onderhouden, zoals nu ook al gebeurt. Maar dat is iets anders dan elke keer verplicht advies te moeten vragen. De door mij om zijn deskundigheid gewaardeerde AWP zou dit voorstel echt nog eens moeten heroverwegen.
Groet, Piet Oudega (HHNK, PvdA)
Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.