Colors: Blue Color

De invloed van industriële afvalwaterzuiveringsinstallaties (IAZI's) op de drinkwatervoorziening in Nederland is groot. In totaal wordt 32 procent van het water dat wordt gebruikt om drinkwater te produceren beïnvloed voor IAZI's. Daarbij gaat het feitelijk om vijftien IAZI’s, waarvan er één het leeuwendeel van de invloed voor zijn rekening neemt.

De strijd van boeren en omwonenden tegen de verhoging van het waterpeil in het Lauwersmeer is in de laatste fase beland. Begin februari oordeelde de rechtbank dat hun bezwaren ongegrond waren. Morgen spreekt de Raad van State zich uit over de situatie. Ook dient er een rechtszaak waarin landbouworganisatie LTO Noord en andere betrokkenen eisen dat de proef in elk geval tijdelijk wordt opgeschort.

Dat klimaatverandering voor problemen zorgt die in rap tempo op ons afkomen, wordt door experts wel erkend. Het brede publiek ervan te overtuigen dat het ook zijn steentje bij moet dragen, is nog een opgave. Om dat doel te bereiken, is het in elk geval nodig om van gebaande paden af te wijken. Dat bleek bij de Kennisdag Klimaatadaptie van het Watereducatieplatform.

Extreem weer leidde de afgelopen jaren tot veel schade en overlast. Kunnen big data helpen bij de omgang met zulke extreme weerssituaties? Dat is de vraag van de Big Data Challenge Kimaatadaptief Waterbeheer, een prijsvraag van Waterschap Rivierenland, de Unie van Waterschappen en STOWA.

Het initiatief Phario heeft de titel ‘Water Innovator of the Year 2018’ gewonnen. Het bioplastic-project is op poten gezet door de waterschappen Brabantse Delta, De Dommel, Scheldestromen, Hollandse Delta en Wetterskip Fryslan.

De nieuwe Maria Sklodowska-Curiebrug in Amsterdam heeft een in het oog springend ontwerp. In het midden van de fiets- en voetgangersbrug staat een rode waterkerende toldeur omhoog. Deze deur wordt bij hoogwater gesloten.

Om de bodem en het water goed op peil te houden, werkt waterschap Zuiderzeeland samen met de provincie Flevoland en LTO Noord in het actieplan Bodem&Water. Op een speciale kennisdag haalde het actieplan 220 agrariërs uit de provincie bij elkaar om oplossingen te delen.

Waterschap WDODelta kan afzien van de geplande uitbreiding van de rioolwaterzuivering in Echten. Een beter afvoersysteem van regenwater in Hoogeveen zal de zuivering voldoende ontlasten. Dat blijkt uit een onderzoek van het waterschap en de gemeenten Hoogeveen en De Wolden. WDODelta bespaart zo naar eigen zeggen een slordige 4 miljoen euro.

Het kabinet maakt dertig miljoen euro vrij waarmee het waterschappen gaat ondersteunen om zuiveringsinstallaties te bouwen met nieuwe filtertechnieken om medicijnresten uit het afvalwater te halen. Het Brabantse waterschap Aa en Maas krijgt als eerste een bijdrage, 400.000 euro.

Bij de eerste Nationale Waterschapspleitwedstrijd namen vorige week zes juristen van verschillende waterschappen het tegen elkaar op. De wedstrijd werd georganiseerd door de Unie van Waterschappen en Kneppelhout & Korthals advocaten om de kunst van het pleiten en de omgang met het recht onder de aandacht te brengen.

Een project van waterschap Brabantse Delta en vier andere waterschappen is genomineerd voor de titel 'Water Innovator of the Year'. Er zijn nog twee andere kandidaten voor de prijs die donderdag, bij het Watervisie congres, wordt uitgereikt.

De nieuwe lijst met 327 potentieel zeer zorgwekkende stoffen die het RIVM heeft gepubliceerd, werkt verwarring in de hand. Dat stelt VEMW, de belangenbehartiger van zakelijke energie- en watergebruikers. ''Onduidelijkheid troef.''

Overijssel stelt 2,8 miljoen euro extra beschikbaar voor projecten om het agrarisch waterbeheer op het boerenerf te verbeteren. Ook in Drenthe maakt de provincie geld (470.000 euro) vrij voor projecten in het kader van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer. 

Waternet heeft door Het Schone Waterexperiment een nog beter beeld van de waterkwaliteit in Amsterdam, vooral in kleinere wateren. De metingen door burgers waren een goede aanvulling op wat het waterbedrijf zelf al aan informatie had.

De ontwikkeling van de Themista-technologie waarmee slib thermisch-chemisch wordt voorbehandeld, gaat een nieuwe fase in met de bouw van de eerste installatie op praktijkschaal. Volgens Royal HaskoningDHV is Themista een kansrijke methode voor waterschappen om een efficiëntere slibgisting te realiseren. Hierdoor wordt meer biogas geproduceerd en is er minder slibafzet.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het belangrijkste staat onderaan: toestaan van kunstmestvervangers op basis van dierlijke mest. De milieu-impact kan nauwelijks worden overschat: er is minder kunstmest nodig (veel energie nodig, dus veel CO2) en via de erts komen er sporen van giftige zware metalen mee in de bodem. En er ontstaat een toepassing voor eindproducten van mestverwerking. Zo kun je regionaal de kringloop beter sluiten.
Er moet veel gebeuren, niet alleen grenzen markeren, maar actief het waterbeheer in het buitengebied naar de nieuwe inzichten herstellen. Daarbij moet ieder waterschap ruimte vrijhouden om initatieven vanuit het veld actief op te pakken en niet in een stilzwijgende welwillendheid laten sneuvelen.
Waarom niet een waterfabriek bouwen van zout naar zoet, zo een als in Israël gr marco
Weten waterschappen wel waar hun grenzen zijn?
De legger is het kroonjuweel van het waterschap. Zoals een gemeente de bebouwde kom markeert met een bord, zo staan de waterschapsgrenzen beschreven in de legger. Dit is niet een eenvoudige grens met het buur-waterschap, maar een complex stelsel van waterstaatswerken met de bijbehodende invloedszoneringen. Alleen binnen die zoneringen heeft het (klassieke) waterschap zeggenschap (klassiek: gericht op waterbeheer (watergangen) en waterveiligheid (dijken) ex waterzuivering).
Alles begint en houdt op bij de invloedszones - de grenzen - van het waterschap. En laat het nou toch heel eenvoudig zijn die grenzen kleiner te maken (dus de invloedszones in nieuwe leggers te verkleinen) maar zo goed als onmogelijk om deze weer groter te maken. Het ene is n weggevertje en het andere is landje pik - dus betalen.
Dus voor een strategische herorientatie van de waterschappen is een strategische herwaardering van het kroonjuweel - de waterschapslegger en het gehele bijbehorende invloeds-spel van essentieel belang.
De waterschappen zijn de afgelopen jaren ver in de marge gedrukt want invloedszones met gemeenten, het rijk en andere belanghebbenden zijn aan het verschuiven. (En waar is de wet PUBERR gebleven?)
Dus eerst herwaarderen van waterschapsgrenzen, dan weten waar de grenzen zijn en vervolgens deze met een (dijk)leger gaan verdedigen ! ;-)
https://sjfsupport.com/mmi.html
Zijn waterschappen nog wel van deze tijd?
Interessant artikel van Stephan Kuks over de toekomst van de waterschappen. Zelf vraag ik mij af of de waterschappen wel in staat zijn om antwoord te geven op de grote maatschappelijke vragen, die ook hij noemt. Hij zegt: "Nu wordt het tijd dat waterschappen duidelijk maken dat er vanuit water en bodem grenzen zijn, en dat de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van Nederland hierop moeten worden aangepast.” Dat lijkt op het oog een logische uitspraak, maar de grote vraag is of het huidige waterschap deze vraag wel inhoud kan geven. En niet vanwege dat het waterschap niet deskundig zou zijn, maar meer vanwege de samenstelling van het bestuur en dat het mandaat op de genoemde onderwerpen zeer beperkt is.
En natuurlijk, prachtig als Kuks vindt dat de waterschappen duidelijk stelling moeten nemen in het maatschappelijk debat over de toekomst van ons land, maar welke stelling dan? Het belang van de boeren? Het belang van de natuur? Het belang van woningbouw? Deze discussie hoort in eerste instantie thuis op het allerhoogste politieke niveau. Daar heeft men het de afgelopen decennia lelijk laten liggen, maar dat betekent niet dat nu het waterschap aan bod is. En natuurlijk voor het waterbeheer zijn de waterschappen de ogen en de oren van de samenleving. De waterschappen zijn bij uitstek degenen die van onderop knelpunten en ideeën kunnen aandragen om het beleid op provinciaal en nationaal niveau effectief vorm te geven. Maar ik moet er niet aan denken dat de waterschappen dat in die breedheid zelf zouden moeten gaan oppakken.
En om dan ook maar tegelijk tegen een heilig huis aan te schoppen, we zouden ons zelfs kunnen afvragen of waterschappen en het functioneren ervan nog wel van deze tijd is. Zeker als het gaat om ruimtelijke ordening en klimaat heeften provinciaal bestuur veel meer mandaat en dus veel meer slagkracht. Wat mij betreft zou het waterbeheer zo overgeheveld kunnen worden naar de provincie en zouden waterschappen omgevormd kunnen worden tot uitvoeringsorganisaties die het dagelijks waterbeheer doen. De RWZI’s zouden nutsbedrijf kunnen worden. Zeker zij zouden daarmee grote stappen kunnen maken in de efficiency van de waterzuivering.
Wat bedoel ik daarmee? In de afgelopen 10 tot 20 jaar zijn de RWZI ’s zich steeds meer gaan toeleggen op terugwinning van grondstoffen(fosfaat, cellulose, biogas, etc). Maar een grote doorbaak met substantieel resultaat heb ik tot nu toe niet echt gezien, misschien met uitzondering van een aantal initiatieven, zoals Waterstromen. Het succes van een goede afzet van reststromen wordt bepaald door kwantiteit en kwaliteit.
Eind vorige eeuw werd in de autobranche de organisatie Autorecycling Nederland opgericht. Ik was daarbij betrokken. Doel was om een hoger hergebruik te realiseren bij demontage van auto’s. Voor het ophalen een paar rubber strips per bedrijf was namelijk nooit veel belangstelling vanwege de geringe baten. Maar als je als verwerkingsbedrijf bij alle autodemontagebedrijven rubber kan ophalen, wordt het ineens interessant. Ook voor het autodemontage bedrijf, sommig restafval kreeg ineens een positieve geldwaarde.
Dat kan ook zomaar voor de RWZI’s gelden. Als ze met z’n allen gaan samenwerken en op landelijk niveau collectief contracten gaan afsluiten met afnemers dan kan dat voor beide partijen interessant worden. Bijvoorbeeld voor struviet. Zeker nu de totale gevolgen van kunstmest steeds meer onder het vergrootglas komen, zou struviet een geweldige vervanger kunnen zijn.
En een centrale organisatie, zoals ARN bij de autosector heeft nog meer voordelen. Je kunt een veel directere samenwerking met partijen als Wetsus en KWR tot stand brengen, waarbij uit een deel van de opbrengsten van de restproducten onderzoek gefinancierd kan worden om nog effectiever en efficiënter te worden met de terugwinning. Je zou dan ook kunnen kijken in hoeverre je samenwerkingen zou kunnen aangaan met bedrijven, die nu hun afvalwater moeten voorzuiveren. Bij Waterstromen werd zo’n samenwerking al tot stand gebracht met een voedselproducent en een leerlooier.
En als het echt succesvol zou worden, zou het zelfs kunnen leiden tot lagere belastingen(verontreinigingsheffing). Wat mij betreft is er wel één belangrijke voorwaarde aan verbonden, namelijk dat het zuiveren van communaal afvalwater altijd een publieke aangelegenheid blijft.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!