Colors: Blue Color

0
0
0
s2sdefault

Als alles tegenzit kan de zeespiegel binnen honderd jaar 3 meter zijn gestegen en honderd jaar later nog eens 5. Dat blijkt uit het worst case scenario dat drie KNMI-onderzoekers hebben gepresenteerd op basis van nieuwe klimaatmodellen.

0
0
0
s2sdefault

Is het mogelijk om met het ‘wondermateriaal’ grafeen zeewater om te zetten in drinkbaar water? Volgens onderzoekers van de Universiteit van Manchester wel. Zij hebben een zeef van grafeenoxide ontwikkeld voor het filteren van zout.

0
0
0
s2sdefault

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

0
0
0
s2sdefault

Waterschappen Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest publiceren dit jaar drie keer een online tijdschrift met als thema ‘de kracht van water’. De rode draad wordt gevormd door de Kerstvloed van 1717 en de dijkmaatregelen die sindsdien zijn genomen.

0
0
0
s2sdefault

Waterbouwers hebben de afgelopen jaren goed gepresteerd in het verminderen van hun CO2-uitstoot. Dat blijkt uit een evaluatie van de CO2 Prestatieladder, een instrument dat bedoeld is om reductie te stimuleren. Aan de prestatieladder zelf is nog wel wat te verbeteren.

0
0
0
s2sdefault

De watersector heeft vandaag afscheid genomen van Helle van der Roest. De business developer en onderzoeker die een bepalende rol had in de ontwikkeling van de succesvolle Nereda-technologie, stopt na ruim dertig jaar met zijn werk in de watersector.

0
0
0
s2sdefault

De waterschappen verwachten dit jaar rond de 36 procent van het totale energieverbruik zelf op te wekken met duurzame energie. Voorwaarde is wel dat de schappen toestemming krijgen om duurzame energie die door derden op de terreinen van de waterschappen wordt geproduceerd, mee te mogen tellen bij de eigen energieproductie.

0
0
0
s2sdefault

De Taskforce Bouwagenda heeft een actieplan gepubliceerd om op een innovatieve manier diverse grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en meteen problemen in de bouw op te lossen. De uitdagingen voor de watersector betreffen vooral bruggen, sluizen en rioleringen.

0
0
0
s2sdefault

De Aqua Nederland Vakbeurs en Rioleringsdagen trokken dit jaar 9.885 bezoekers, dat zijn er 59 minder dan vorig jaar. De beursorganisatie is ondanks de lichte daling tevreden. 

0
0
0
s2sdefault

De advies- en ingenieursbureaus Tauw en Witteveen+Bos melden beide omzetgroei in 2016. Tauw zag de omzet met 6,7 procent groeien naar 109,3 miljoen euro. Witteveen+Bos zette 137 miljoen euro om, een toename van 7 miljoen euro ofwel 5,4 procent.

0
0
0
s2sdefault

Waterschap Zuiderzeeland heeft in alle waterlichamen waar maatregelen zijn uitgevoerd de vegetatiedoelen voor de Kaderrichtlijn Water (KRW) gehaald. Het waterschap is daarmee de eerste in Nederland. Dat meldt het waterschap vandaag.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Piet en Piet: dank voor jullie inbreng, maar het zit anders. Een adviescommissie geeft advies, in een adviesnota die wordt toegevoegd aan het agendapunt in het Algemeen Bestuur. Daarmee borg je de kennis van de maatschappelijke organisaties. De afweging wordt natuurlijk niet in de adviescommissie gemaakt, maar in het Algemeen Bestuur. Zo wordt de geborgde kennis losgekoppeld van de politieke besluitvorming.
Overigens, de positie van de AWP staat heel duidelijk in dit artikel: "wij vinden dat lobbyorganisatie principieel niet thuishoren in het democratisch gekozen waterschapsbestuur." Maar de realiteit is dat er pas een minimale meerderheid van 1 zetel is in de Tweede Kamer voor volledige afschaffing. Voor een uitgebreide discussie over de voor- en nadelen van een aparte commissie 'maatschappelijke belangen', kijk op mijn LinkedIn profiel: https://www.linkedin.com/posts/hansmiddendorp_toekomst-geborgde-zetels-ligt-in-adviescommissie-activity-6846760569668689921-ENAW
Instellen van een adviescommissie maatschappelijke belangen is een slecht idee. De afweging van verschillende belangen kan in een democratisch samengesteld bestuur prima zijn beslag krijgen. Het leidt tot sterke vertraging in de besluitvorming. Op die punten ben ik het geheel eens met Piet Oudega.
Het is bovendien een illusie te denken dat een adviesraad maatschappelijke belangen tot een eensluidend advies zal komen, zeker als het om belangrijke en complexe zaken gaat.
Het advies van de commissie Boelhouwer is er. Het initiatief wetsvoorstel voor afschaffing van de geborgde zetels ook. Als er eindelijk een kabinet gevormd wordt kan de Kamer met dit onderwerp aan de slag. Alle argumenetn liggen op tafel, en democratische partijen kunnen eigenlijk maar tot één conclusie komen: afschaffen die geborgde zetels. Nu met een soort van compromisvoorstel komen vind ik dan ook niet slim.
Ik verbaas me over deze suggestie. Mij komt het voorstel van Hans Middendorp over als een motie van wantrouwen naar de kiezers en naar de huidige gekozenen in de waterschappen. Een door de kiezers uit verschillende lijsten gekozen bestuur vertegenwoordigt toch per definitie de maatschappelijke belangen? Verstroping van de besluitvorming door een adviescommissie in te voeren die uit vertegenwoordigers van allerlei belangengroepen bestaat, levert geen meerwaarde.
Het is aan het ambtelijk apparaat en de bestuurders van het waterschap om, net zoals bij een gemeente of provincie, de verschillende maatschappelijke belangen bij de voorbereiding en de besluitvorming te betrekken. Daartoe zal men met al die belangengroepen contacten onderhouden, zoals nu ook al gebeurt. Maar dat is iets anders dan elke keer verplicht advies te moeten vragen. De door mij om zijn deskundigheid gewaardeerde AWP zou dit voorstel echt nog eens moeten heroverwegen.
Groet, Piet Oudega (HHNK, PvdA)
Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.