Colors: Blue Color

Er zijn geen concrete aanwijzingen dat het winnen van struviet uit rioolwater leidt tot risico’s voor mens en milieu, stelt het RIVM. Maar vanwege beperkte meetgegevens is hierover geen zekerheid. Daarom wordt nader onderzoek gedaan.

Extra maatregelen moeten ervoor zorgen dat meer vissen heelhuids de waterkrachtcentrales in Linne, Lith en Maurik passeren. Vooral schieraal, zalm en zeeforel zijn nu vaak het slachtoffer van de draaiende bladen van de turbines.

Gemeenten en waterschappen die de klimaatbestendigheid van hun gebied nog niet in kaart hebben gebracht, kunnen nu gebruikmaken van de Handreiking Stresstest Light. Het gaat om een eenvoudig instrument dat mede door de Unie van Waterschappen is ontwikkeld.

Nederlandse milieu- en watertechnologiebedrijven die zaken willen doen in Iran hebben te maken met oneerlijke concurrentie. Ondernemingen uit Spanje, Italië, Frankrijk en ook Duitsland kunnen met steun van hun nationale overheden makkelijker toegang tot financiering krijgen als ze willen exporteren naar Iran. In Nederland houden de financiers de hand op de knip zodra het gaat om projecten in Iran. Dat zegt ENVAQUA, die aandringt op betere financieringsmogelijkheden.

De vrijwillige dijkwachten van Waterschap Drents Overijsselse Delta worden de komende jaren bijgeschoold. Dat is een van de eerste concrete acties na de groots opgezette oefening Deining & Doorbraak afgelopen september langs de Rijntakken.

In het nieuwe belastingstelsel betalen boeren jaarlijks zo’n 2000 tot 8000 euro meer heffing aan het waterschap voor de vervuiling van landbouwgrond. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie naar het concept-voorstel van de Unie van Waterschappen.

Royal HaskoningDHV heeft een samenwerkingsovereenkomst met Samsung Engineering getekend voor toepassing van de Nereda technologie in Zuid-Korea en Vietnam. Door de deal breidt HaskoningDHV het Nereda netwerk opnieuw uit.

Het regent harder en vaker, concludeert Stowa op basis van nieuwe neerslagstatistieken voor korte tijdsduren. Deze vallen tot enkele tientallen procenten hoger uit dan de statistieken die tot nu toe zijn gehanteerd.

Het bedrijf H2O Technics heeft de Tapwater challenge gewonnen met een nieuwe methode om legionella in drinkwaterleidingen te bestrijden. Met behulp van ultrasone geluidsgolven die een sterkte van honderdtien decibel bereiken worden de leidingen schoongemaakt.

Er komt een Bestuursakkoord Waterkwaliteit waarin de aanpak van waterkwaliteitsproblemen integraal wordt samengebracht. Dat zei minister Van Nieuwenhuijzen vorige week in de Tweede Kamer. Vewin is tevreden. De vereniging van waterbedrijven ijverde al langer voor een vernieuwing van het Bestuursakkoord Water uit 2011.

De helft van de buitenruimte in de stad is tuin. Om steden klimaatbestendig te maken, zijn tuinbezitters daarom belangrijk. Tuincentra zijn een belangrijke schakel om tuinbezitters te informeren en te inspireren hun tuin te vergroenen en watervriendelijk te maken.

Het stadsbestuur van Eindhoven wil in een samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven en waterschap De Dommel de stad wapenen tegen hittestress en wateroverlast. “Onze stad móet duurzamer en klimaatbestendiger worden; anders sterven er straks mensen omdat het leven er ondraaglijk wordt,” zegt wethouder Mary-Ann Schreurs. De drie partijen richten OntwerpLab op, waarin ze samen praktische oplossingen willen gaan uitwerken om de stad klimaatbestendig te maken.

Wereldwijd smelten de meeste gletsjers weg als gevolg van de opwarming van de aarde. Maar in het Aziatische hooggebergte ligt een gebied waar ze juist groeien. Uit Utrechts onderzoek blijkt nu dat dit mogelijk het gevolg is van menselijk handelen.

Wie meer wil weten over de kans op wateroverlast in zijn directe omgeving, kan terecht bij de gratis app Water op straat. De app is gebaseerd op nieuwe neerslagstatistieken waarin de gevolgen van de klimaatverandering zijn verwerkt.

Het verwerken van afvalwater waarin gevaarlijke stoffen als GenX zitten, valt binnen de vergunning van Afvalstoffen Terminal Moerdijk. Daarom is volgens minister van Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een sanctie niet aan de orde.

De belastingopbrengsten van de waterschappen stijgen dit jaar met 2,5 procent naar ruim 2,8 miljard euro, blijkt uit een berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2017 was de toename nog 1,8 procent. De Unie van Waterschappen spreekt van een beperkte stijging, mede omdat het verschil met vorig jaar vooral wordt veroorzaakt door een hogere inflatie.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het belangrijkste staat onderaan: toestaan van kunstmestvervangers op basis van dierlijke mest. De milieu-impact kan nauwelijks worden overschat: er is minder kunstmest nodig (veel energie nodig, dus veel CO2) en via de erts komen er sporen van giftige zware metalen mee in de bodem. En er ontstaat een toepassing voor eindproducten van mestverwerking. Zo kun je regionaal de kringloop beter sluiten.
Er moet veel gebeuren, niet alleen grenzen markeren, maar actief het waterbeheer in het buitengebied naar de nieuwe inzichten herstellen. Daarbij moet ieder waterschap ruimte vrijhouden om initatieven vanuit het veld actief op te pakken en niet in een stilzwijgende welwillendheid laten sneuvelen.
Waarom niet een waterfabriek bouwen van zout naar zoet, zo een als in Israël gr marco
Weten waterschappen wel waar hun grenzen zijn?
De legger is het kroonjuweel van het waterschap. Zoals een gemeente de bebouwde kom markeert met een bord, zo staan de waterschapsgrenzen beschreven in de legger. Dit is niet een eenvoudige grens met het buur-waterschap, maar een complex stelsel van waterstaatswerken met de bijbehodende invloedszoneringen. Alleen binnen die zoneringen heeft het (klassieke) waterschap zeggenschap (klassiek: gericht op waterbeheer (watergangen) en waterveiligheid (dijken) ex waterzuivering).
Alles begint en houdt op bij de invloedszones - de grenzen - van het waterschap. En laat het nou toch heel eenvoudig zijn die grenzen kleiner te maken (dus de invloedszones in nieuwe leggers te verkleinen) maar zo goed als onmogelijk om deze weer groter te maken. Het ene is n weggevertje en het andere is landje pik - dus betalen.
Dus voor een strategische herorientatie van de waterschappen is een strategische herwaardering van het kroonjuweel - de waterschapslegger en het gehele bijbehorende invloeds-spel van essentieel belang.
De waterschappen zijn de afgelopen jaren ver in de marge gedrukt want invloedszones met gemeenten, het rijk en andere belanghebbenden zijn aan het verschuiven. (En waar is de wet PUBERR gebleven?)
Dus eerst herwaarderen van waterschapsgrenzen, dan weten waar de grenzen zijn en vervolgens deze met een (dijk)leger gaan verdedigen ! ;-)
https://sjfsupport.com/mmi.html
Zijn waterschappen nog wel van deze tijd?
Interessant artikel van Stephan Kuks over de toekomst van de waterschappen. Zelf vraag ik mij af of de waterschappen wel in staat zijn om antwoord te geven op de grote maatschappelijke vragen, die ook hij noemt. Hij zegt: "Nu wordt het tijd dat waterschappen duidelijk maken dat er vanuit water en bodem grenzen zijn, en dat de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van Nederland hierop moeten worden aangepast.” Dat lijkt op het oog een logische uitspraak, maar de grote vraag is of het huidige waterschap deze vraag wel inhoud kan geven. En niet vanwege dat het waterschap niet deskundig zou zijn, maar meer vanwege de samenstelling van het bestuur en dat het mandaat op de genoemde onderwerpen zeer beperkt is.
En natuurlijk, prachtig als Kuks vindt dat de waterschappen duidelijk stelling moeten nemen in het maatschappelijk debat over de toekomst van ons land, maar welke stelling dan? Het belang van de boeren? Het belang van de natuur? Het belang van woningbouw? Deze discussie hoort in eerste instantie thuis op het allerhoogste politieke niveau. Daar heeft men het de afgelopen decennia lelijk laten liggen, maar dat betekent niet dat nu het waterschap aan bod is. En natuurlijk voor het waterbeheer zijn de waterschappen de ogen en de oren van de samenleving. De waterschappen zijn bij uitstek degenen die van onderop knelpunten en ideeën kunnen aandragen om het beleid op provinciaal en nationaal niveau effectief vorm te geven. Maar ik moet er niet aan denken dat de waterschappen dat in die breedheid zelf zouden moeten gaan oppakken.
En om dan ook maar tegelijk tegen een heilig huis aan te schoppen, we zouden ons zelfs kunnen afvragen of waterschappen en het functioneren ervan nog wel van deze tijd is. Zeker als het gaat om ruimtelijke ordening en klimaat heeften provinciaal bestuur veel meer mandaat en dus veel meer slagkracht. Wat mij betreft zou het waterbeheer zo overgeheveld kunnen worden naar de provincie en zouden waterschappen omgevormd kunnen worden tot uitvoeringsorganisaties die het dagelijks waterbeheer doen. De RWZI’s zouden nutsbedrijf kunnen worden. Zeker zij zouden daarmee grote stappen kunnen maken in de efficiency van de waterzuivering.
Wat bedoel ik daarmee? In de afgelopen 10 tot 20 jaar zijn de RWZI ’s zich steeds meer gaan toeleggen op terugwinning van grondstoffen(fosfaat, cellulose, biogas, etc). Maar een grote doorbaak met substantieel resultaat heb ik tot nu toe niet echt gezien, misschien met uitzondering van een aantal initiatieven, zoals Waterstromen. Het succes van een goede afzet van reststromen wordt bepaald door kwantiteit en kwaliteit.
Eind vorige eeuw werd in de autobranche de organisatie Autorecycling Nederland opgericht. Ik was daarbij betrokken. Doel was om een hoger hergebruik te realiseren bij demontage van auto’s. Voor het ophalen een paar rubber strips per bedrijf was namelijk nooit veel belangstelling vanwege de geringe baten. Maar als je als verwerkingsbedrijf bij alle autodemontagebedrijven rubber kan ophalen, wordt het ineens interessant. Ook voor het autodemontage bedrijf, sommig restafval kreeg ineens een positieve geldwaarde.
Dat kan ook zomaar voor de RWZI’s gelden. Als ze met z’n allen gaan samenwerken en op landelijk niveau collectief contracten gaan afsluiten met afnemers dan kan dat voor beide partijen interessant worden. Bijvoorbeeld voor struviet. Zeker nu de totale gevolgen van kunstmest steeds meer onder het vergrootglas komen, zou struviet een geweldige vervanger kunnen zijn.
En een centrale organisatie, zoals ARN bij de autosector heeft nog meer voordelen. Je kunt een veel directere samenwerking met partijen als Wetsus en KWR tot stand brengen, waarbij uit een deel van de opbrengsten van de restproducten onderzoek gefinancierd kan worden om nog effectiever en efficiënter te worden met de terugwinning. Je zou dan ook kunnen kijken in hoeverre je samenwerkingen zou kunnen aangaan met bedrijven, die nu hun afvalwater moeten voorzuiveren. Bij Waterstromen werd zo’n samenwerking al tot stand gebracht met een voedselproducent en een leerlooier.
En als het echt succesvol zou worden, zou het zelfs kunnen leiden tot lagere belastingen(verontreinigingsheffing). Wat mij betreft is er wel één belangrijke voorwaarde aan verbonden, namelijk dat het zuiveren van communaal afvalwater altijd een publieke aangelegenheid blijft.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!