secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Bodemdaling is in een flink deel van Nederland een serieus probleem aan het worden. Dat geldt zeker voor de veengronden. Onderwaterdrainage geldt als een instrument om de maaivelddaling in het Nederlandse veenweidegebied te verminderen. In tijden van droogte vraagt onderwaterdrainage echter wel extra water. Deltares en de WUR kwantificeerden deze gestegen watervraag en komen met het advies om langjarige metingen te doen.

Het ingezette beleid om de vervuiling van water met bestrijdingsmiddelen terug te dringen, levert niet de beoogde effecten op. Overschrijding van de waterkwaliteitsnormen neemt wel af, maar minder dan de doelstelling, blijkt uit een tussentijdse evaluatie van het Planbureau voor de Leefomgeving. Dat ligt aan telers, maar ook aan tekortkomingen in het beleid. Glyfosaat blijft de belangrijkste probleemstof voor de drinkwaterwinning. 

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) heeft ook consequenties voor dijkversterkingsprojecten. Op de lijst die minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vrijgegeven over projecten die in gevaar komen of reeds zijn stopgezet, staat het aantal van 30 tot 40 dijkversterkingsprojecten. Welke projecten dat zijn, blijft onduidelijk.

Samen met provincies, gemeenten, waterschappen, maatschappelijke organisaties en inwoners wil het Rijk de toekomstige inrichting van ons land verder bepalen. Dat staat in het ontwerp van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Water heeft hierin een belangrijke plek gekregen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat houdt vast aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Na 2027, het jaar waarin de KRW-doelen gerealiseerd moeten zijn, wil ze verder gaan met verbetering van de waterkwaliteit.

Het bedrijf D2D Water Solutions is met de Drop2Drink unit genomineerd voor de Nederlandse Innovatie Prijs 2019. Dit systeem behandelt regenwater of anderszins onbetrouwbaar water dusdanig, dat het microbiologisch veilig wordt gemaakt voor consumptie.

De Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) gaat aandacht besteden aan klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie, naast de traditionele onderwerpen van waterkwaliteit en waterveiligheid. Integraliteit en de synergie tussen maatregelen vormen de kern van de nieuwe strategie voor de periode van 2019 tot en met 2023. Drie speerpunten in het onderzoek van STOWA zijn microverontreinigingen in het oppervlaktewater, aquathermie en de gevolgen van klimaatverandering.

Het drinkwaterbedrijf PWN heeft een financieel goed jaar achter de rug. De omzet steeg en het resultaat was 8,4 miljoen euro in de plus volgens het jaarverslag over 2018. Door een reorganisatie is de organisatie wendbaarder geworden en dat begint zijn eerste vruchten af te werpen.

De koers van het waterbeleid voor het IJsselmeergebied hoeft nu niet te worden gewijzigd. In verband met de klimaatverandering is het wel aan te bevelen om het beleid aan te vullen en aan te scherpen. Dat blijkt uit de Integrale Studie Waterveiligheid en Peilbeheer (ISWP) van Rijkswaterstaat.

Roos Kolkman heeft de Changemaker Challenge in Nederland gewonnen. Kolkman ontwikkelt een internationaal platform waar zij educatiepakketten aanbiedt aan leraren om middelbare scholieren te inspireren om zich in te zetten tegen vervuiling door plastic. Hannah van de Kerkhof en Annerieke Bouwman werden respectievelijk tweede en derde in Amsterdam.

81 afvalwaterzuiveringsinstallaties lopen mogelijk een verhoogd risico op verspreiding van legionella. Het RIVM adviseert deze installaties om maatregelen te nemen om verspreiding van legionella te voorkomen. Bijvoorbeeld door risicovolle beluchtingsbassins af te dekken en beschermingsmaatregelen voor medewerkers te nemen.

Alle waterschappen hebben ingestemd met een nieuwe strategie om muskusratten te bestrijden. Het binnenland moet over circa 15 jaar volledig vrij van muskusratten zijn, waarna de bestrijding zich zal concentreren op het grensgebied en een deel van de grote rivieren. De Unie van Waterschappen verwacht uiteindelijk 10 miljoen euro op jaarbasis te besparen..

Versneld verbeteren van de infrastructuur om weersextremen het hoofd te bieden, investeren in cybersecurity, beschermen van drinkwaterbronnen en oplopende projectkosten door de aantrekkende economie, al deze ontwikkelingen betekenen voor waterbedrijf Vitens dat het moet rekenen met structureel hogere investeringskosten. Dat blijkt uit het jaarverslag 2018. 

In de afgelopen twee weken is het landelijk neerslagtekort licht afgenomen. Het tekort is echter nog wel groter dan gemiddeld voor de tijd van het jaar, zo meldt de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) in de nieuwste droogtemonitor.

Veel kinderen gaan komend weekend op pad om het waterleven in slootjes onder de loep te nemen. Dat wordt voor de tweede keer gecombineerd met een nationaal slootjesonderzoek. De waterkwaliteit houdt niet over, blijkt uit de resultaten van vorig jaar.

Er is een oplossing gevonden voor het tekort dat er nog was bij het plan om de Lorentzsluizen op de Afsluitdijk te verbreden. Het kabinet en de IJsselmeerregio trekken extra geld uit en verder is het ontwerp versoberd. Hiermee is de financiering rondgebreid.

Waterschappen zijn organisatorisch over het algemeen goed in staat om adequaat bij wateroverlast na neerslag op te treden. Er zijn wel verbeterpunten zoals de beperkte bezetting tijdens calamiteiten en de soms ontoereikende informatievoorziening.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.