0
0
0
s2smodern

Waterschap Drents Overijsselse Delta versterkt vanaf 2020 7,5 kilometer stadsdijk in Zwolle. De dijken worden 60 tot 80 centimeter hoger en op de meeste plekken ook breder. Bewoners van naastgelegen wijken praten intensief mee over de dijkversterking.

 Het waterschapsbestuur besloot deze week dat versterking van de stadsdijken weliswaar flink ingrijpend is, maar een betere keuze is dan een nieuwe kering in het Zwarte Water. De stadsdijken beschermen de stad tegen water uit het Zwolle IJsselkanaal en het Zwartewater. Een nieuwe kering in het Zwarte Water zou in aanleg en onderhoud uiteindelijk 45 miljoen euro duurder worden dan versterking van de stadsdijken. “Bovendien zouden we als waterschap daarmee een extra beheerobject krijgen én zou het Zwarte Water door een kering smaller worden, wat hinder geeft voor het beroeps- en recreatieverkeer”, aldus Hanna de Weerd, omgevingsmanager bij WDODelta.

Versterking van de stadsdijken is een ingrijpend project, omdat op veel plekken langs de dijken woningen liggen. “We hebben het traject verdeeld in vijf deeltrajecten met allemaal een eigen aanpak qua versterking. Daarin hebben we meteen meegenomen welke functies op dat traject terugkomen, zoals fietspaden.” De bewoners van de omliggende wijken worden nauw betrokken bij de uitvoering van de dijkversterking. “De betrokkenheid is groot. Mensen willen graag actief meedenken en daar willen we ook ruimte voor bieden”, aldus De Weerd.

Het aanzicht van Zwolle verandert door de dijkversterking, bijvoorbeeld door het plaatsen van damwanden. Van beschermd stadsgezicht is nergens langs het traject sprake, maar een andere complicerende factor is er wel: de vele kabels die in de grond liggen. De Weerd: “We weten inmiddels van zo’n zeshonderd kabels langs het hele traject. De ervaring leert dat er in de praktijk vaak nog een paar blijken te liggen die niet vooraf bekend waren.”

De gemeente Zwolle, provincie Overijssel en Rijkswaterstaat stemmen in met de keuze voor dijkversterking in plaats van een nieuwe kering. De werkzaamheden beginnen in 2020 en zijn naar verwachting uiterlijk in 2024 afgerond.

Tot 2050 wordt in het gebied van Waterschap Drents Overijsselse Delta meer dan honderd kilometer dijken en tientallen sluizen en gemalen aangepakt om de waterveiligheid te verbeteren. Dit wordt gedaan vanuit het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), onderdeel van het Deltaprogramma.

Klik hier voor meer informatie over de versterking van de stadsdijken in Zwolle

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.