0
0
0
s2smodern

Hoe veilig is het achter de dijk? Wat kun je doen als het toch fout gaat? Zeeuwen die dat willen weten kunnen naar een van de colleges dijkveiligheid die waterschap Scheldestromen de komende tijd organiseert.

Waterschap Scheldestromen organiseerde al twee maal eerder een college dijkveiligheid. Vanwege de grote belangstelling worden dit jaar, in mei en oktober, opnieuw colleges gehouden. “Waterveiligheid is van groot belang, daar staan we niet altijd bij stil”, aldus dijkgraaf Toine Poppelaars. De colleges zijn te volgen voor iedereen vanaf 12 jaar en worden gegeven door twee jonge waterschapsingenieurs.

In de colleges gaat het onder meer over wat waterbeheerders doen om in te spelen op zeespiegelstijging en extreem weer. Ook kunnen mensen ontdekken hoe laag ze zelf precies wonen en wat ze kunnen doen als er toch een overstroming komt.

De eerste twee colleges, op 10 mei in Tholen en 16 mei in Terneuzen, vinden plaats in het kader van de landelijke Week van Ons Water. In oktober volgen colleges in Middelburg, Zierikzee en Goes.

Klik hier voor meer informatie

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.