secundair logo knw 1

Het startmoment voor de proef met piping, begin september aan de Vijfhuisterdijk bij Hallum. Foto Wetterskip Fryslân.

Getijdenzand is minimaal twee keer minder gevoelig voor piping dan rivierzand. Dat blijkt volgens Wetterskip Fryslân uit een proef langs de Friese Waddenzeekust. Het faalmechanisme, waarbij tijdens hoogwater tunnels onder de dijk ontstaan door kwelwater, trad hier niet op.

Het positieve resultaat betekent dat de aanstaande dijkversterking Koehool-Lauwersmeer, langs de Waddenzee, waarschijnlijk een stuk goedkoper kan uitvallen, stelt het waterschap. Voor dit project, onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), is circa 300 miljoen euro begroot.

Piping of zanderosie is een groot risico, omdat de dijk hierdoor verzwakt raakt of zelfs kan doorbreken. Eerdere laboratoriumonderzoeken wezen er al op dat getijdenzand minder gevoelig is voor het ontstaan van piping dan rivierzand. Niet eerder echter was dat in de praktijk getest.

Eerste tekenen
Wetterskip Fryslân heeft vorige maand samen met onderzoeksinstituut Deltares en geotechnisch bureau Fugro een proef gedaan op de Vijfhuisterdijk bij Hallum, een voormalige Waddenzeedijk. Daarbij is in de zandlaag stapsgewijs een verhoogde waterdruk gecreëerd. Per stap is vervolgens het effect op deze zandlaag gemeten.

"De eerste tekenen van piping waren er wel, maar het verschijnsel zelf is niet opgetreden", vertelt projectleider Ido Boonstra van het Wetterskip. "De weerstand was twee keer groter dan op grond van de berekeningen verwacht."

Hedwigepolder
Om de sterkte van getijdenzand beter aan te kunnen tonen, worden de komende maanden gedetailleerde analyses van de proef gemaakt en worden laboratoriumproeven uitgevoerd. Begin volgend jaar vindt in de Hedwigepolder in Zeeland een grote praktijkproef plaats.

Deltares wil met de onderzoeksresultaten een rekenmodel op basis van getijdenzand ontwikkelen. De huidige rekenmodellen voor de risico’s op dijkverzwakking zijn allemaal gebaseerd op rivierzand.

De komende dertig jaar wordt in het kader van het HWBP ruim 1300 kilometer aan dijken versterkt om Nederland beter te beschermen tegen overstromingen. Een derde van alle dijken is een zeedijk.

 

MEER INFORMATIE
H2O-bericht: Praktijkproef met piping aan Friese Waddenzeekust
H2O-bericht: Wetterskip Fryslân begint aan dijkversterking

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom dure, complexe en onderhouds intensieve ondergrondse oplossingen stimuleren als je water ook bovengronds kunt opvangen?
Begin eerst maar met het Veluwe meer en de randmeren uit te diepen en baggeren....perfecte opslagbuffer voor overvloed aan water.
@SebastiaanDat is een goede vraag als we het over de waterkwaliteit van rivieren hebben, maar in dit project zijn vooral kleine watertjes gemeten. Dat komt niet uit het buitenland, dus daar zullen we echt zelf mee aan de slag moeten!
Bijzonder. Veel waterschappen spreken nog van ‘aan en afhaakproblematiek’ waarbij de zorg juist is voor afhakende bedrijven, lees verminderde heffingsopbrengsten.
Natuurlijk is het slim als bedrijven afhaken, met duurzamere zuivering, eventueel gevolgd tot eigen directe lozing in gebied, en vervolgens tot eigen waterhergebruik. Prima.
Maar aub geen dogma. We spreken nog steeds over stedelijk afvalwater, waarbij het bedrijfswater zeker af en toe een waardevolle bijdrage is in de gehele keten.
In @KNW, @skiw, @vemw @dbc verband nog maar eens over spreken.
Reintje Paijmans Kriens Waterschapsverkiezingen: apart of niet?
"Kennis van Waterbeheer" en "Provinciaal bestuur"  voor een groot deel van onze bevolking, is naar mijn ervaring heel gering. De situatie  is per provincie ook geheel anders. Of je nu in Zuid-Holland woont of in Drenthe: water aanvoer, afvoer  en tekort zijn niet met elkaar te vergelijken. De grenzen vallen niet samen. 
Ik heb als geograaf ook veel te maken gehad met wat dat voor problemen voor de bevolking, stadsbesturen en waterschappen veroorzaakte. Stadsbesturen hebben, zeker in de huidige tijd, andere, grotere problemen op hun agenda staan. Op welke manier moet, kan betere voorlichting opgelost worden? Ik heb lezingen gegeven, excursies georganiseerd, bestuursleden van de waterschappen daarbij uitgenodigd en wat ik ook erg belangrijk vind, aan het voortgezet onderwijs voorlichting, onderwijs gegeven. Bij excursies vroeg ik aan de ouders van de leerlingen of zij "mee wilden helpen" met vervoer, eten, geld ophalen voor de bijkomende kosten. Vaak meldden meer ouders zich aan dan eigenlijk nodig was, maar dat had voor de waterschappen in velerlei opzicht positieve gevolgen.
"Samenwerking", overleg met de landen waar de rivieren ontstaan en door stromen, afspreken hoeveel water ieder land wil, kan, mag gebruiken, afvoeren, dat zijn problemen, die nauwelijks bekend zijn bij de bevolking.
Ik hoop dat dit soort onderwerpen net zo belangrijk worden gevonden als problemen met  auto rijden, parkeren en boodschappen doen.
Ik wens Nederland veel succes.