De Houtribdijk is over een lengte van tien kilometer versterkt met zandoevers. Rijkswaterstaat spreekt van een wereldwijde primeur. Deze methode van bouwen met de natuur is voor de eerste keer toegepast bij een binnenmeer zonder getijdewerking.

De Houtribdijk is een dam tussen het IJsselmeer en Markermeer, waarover verkeer tussen Enkhuizen en Lelystad rijdt. De zandoevers liggen langs bijna de helft van de dijk: het tien kilometer lange stuk tussen Enkhuizen en Trintelhaven. In december startte de Combinatie Houtribdijk (Boskalis en Van Oord) in opdracht van Rijkswaterstaat met het leggen van enorme zandpakketten langs beide kanten van de dijk. Afgelopen weekend is het laatste zand gestort. De aannemer werkt nu de oevers op de vereiste hoogte af.

Meer biodiversiteit
Rijkswaterstaat heeft het over een wereldwijde primeur. “Het gebruik van zandige oevers is wereldwijd niet eerder op deze manier toegepast in een binnenmeer zonder eb en vloed. De oevers zorgen voor meer biodiversiteit in het IJsselmeergebied, waar over het algemeen vooral harde, stenige oevers zijn”, aldus een bericht op de site van Rijkswaterstaat.

Versterking van de Houtribdijk was nodig omdat die niet meer voldeed aan de nieuwe veiligheidsnormen. In het deel van de dijk waar de zandoevers zijn gelegd, is het water relatief ondiep. Dat maakte het mogelijk om de methode van bouwen met natuur toe te passen, waardoor de dijk niet hoefde te worden verhoogd. Het dieper liggende deel richting Lelystad wordt versterkt met breuksteen en gietasfalt.

De aannemer heeft het zand gehaald uit zandwinputten in het Markeermeer. In totaal is tien miljoen kubieke meter zand gebruikt. Deze hoeveelheid is volgens Rijkswaterstaat groter dan normaal gesproken in een jaar langs de hele Nederlandse kust wordt gestort. Opgezogen bodemmateriaal dat niet geschikt was voor dijkversterking, is gebruikt voor het nieuwe natte natuurgebied Trintelzand.

Eerst pilot
Bij de aanleg van de zandoevers is niet over een nacht ijs gegaan. Zandversterking werkt in een zoetwatermeer heel anders dan in een kustgebied en daarover was vooraf weinig bekend. De methode is eerst vier jaar lang getest in een proefvak bij Trintelhaven. De conclusie was dat een stabiele zandige oplossing in een meeromgeving mogelijk is. De oever is tijdens de pilotperiode goed blijven liggen. De hoeveelheid zand is vrijwel gelijk gebleven ondanks soms zware stormomstandigheden met hoge golven.

Rijkswaterstaat gaat in samenwerking met TU Delft de komende jaren verder onderzoeken hoe de onvoorspelbare golfslag in het IJsselmeergebied de zandoevers beïnvloeden. De kennis opgedaan bij de Houtribdijk is intussen gebruikt in andere projecten, zoals de dimensionering van de zandige buitenranden van de Marker Wadden en de versterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Edam.

 

MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over afronding van zandstort
Bericht over pilotresultaten
Rijkswaterstaat over versterking van Houtribdijk

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!