secundair logo knw 1

De zandmotor voor de Nederlandse kust | Foto RWS

Het project de Zandmotor wordt ook in Groot-Brittannië uitgevoerd. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gaat het concept voor de kust van het Engelse Norfolk helpen realiseren. In 2018 wordt begonnen met het opspuiten van het zand.

In totaal zal over een strook van vijf kilometer anderhalf miljoen kubieke meter zand worden opgespoten. Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. In het gebied liggen de Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen. De gasterminal is van groot belang voor de Britse energievoorziening.

Met de aanleg van de zandmotor kiezen de Britten voor engineering with nature als kustverdediging. De zandmotor is een suppletie met voldoende volume om voor langere tijd de kust van zand te voorzien. Het is een duurzame oplossing die, zo is de verwachting, naast de bescherming van de terminal en bijbehorende pijpleidingen ook de stranden zal verbeteren. De zandmotor kan in de toekomst indien nodig worden aangepast en uitgebreid, aldus HaskoningDHV.

Het ingenieursbureau werkt nu aan de milieueffectrapportage. Dat deed het eerder ook voor de Nederlandse Zandmotor, waar het tevens meehielp aan het ontwerp. Het bedrijf is ook gevraagd het dossier voor de overheidsfinanciering voor te bereiden en met een plan te komen voor beheer en monitoring van de zandbank. Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.

De eerste Zandmotor werd in 2011 voor de kust van Delfland gerealiseerd. De Nederlandse zandmotor functioneert boven verwachting goed, zo bleek vorig jaar uit de evaluatie. De zandbak met twintig miljoen kubieke meter zand houdt het mogelijk veertig jaar vol, veel langer dan de twintig jaar waar aanvankelijk aan werd gedacht. 

Lees ook: De Nederlandse zandmotor houdt het veel langer vol dan verwacht.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom niet gelijk combineren met een algemenere inrichting van het Markermeer om het inlaatwater van het Hoogheemraadschap HHNK te verbeteren, zwevende stof te verwijderen, hiervoor werden rond 1995 al plannen gesmeed. En ook natuurlijk ook om het effect van het door het Mantel gemaal bij Schardam op het Markermeer te neutraliseren. Dan kunnen de Marker Wadden gelijk 10 maal zo groot worden.
Een goede zaak, om effluentwater te gebruiken in plaats van drinkwater voor de slibontwatering. Ik ken dit proces net, maar waarom heb je water nodig om slib te ontwateren? Klinkt mij vreemd in de oren.
Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/