0
0
0
s2smodern

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en UN-Water vragen dringend om meer investeringen in drinkwater- en sanitaire systemen. Zwakke overheden en een gebrek aan personeel en middelen frustreren de ontwikkelling van water- en sanitaire voorzieningen in de armste landen, blijkt uit een nieuw rapport. Beide organisaties doen de oproep vandaag tijdens de World Water Week in Stockholm. 

Het rapport van UN Water (Global Assessment and Analysis of Sanitation and Drinking 2019, GLAAS) is gebaseerd op onderzoek in 115 landen en regio’s waar 4,5 miljard mensen wonen. Het onderzoek maakt duidelijk dat een gebrek aan plannen, beleid, personeel en middelen de beschikbaarheid van water, sanitaire voorzieningen en hygiëne beperkt. 

Het is het 5e GLAAS-rapport in 10 jaar. In deze GLAAS wordt specifiek gekeken naar vier belangrijke factoren voor het realiseren van water-, sanitatie- en hygiënesystemen, te weten governance, monitoring, human resources en financiën. Daarbij hadden de onderzoekers met name aandacht voor beleid, plannen en doelstellingen.

Positieve percentages
In het rapport staat dat de meeste landen beleid hebben voor drinkwater (94%), sanitaire voorzieningen (94%) en hygiëne (79%) en ze hebben ook gerapporteerd dit beleid met implementatieplannen te ondersteunen. 

Edoch, minder dan 15 procent van de landen beschikt ook over de financiële of personele middelen die nodig zijn om hun plannen uit te voeren. Negentien landen en één regio rapporteerden een financieringskloof van meer dan 60 procent tussen geïdentificeerde behoeften en beschikbare financiering, aldus het rapport.

Topprioriteit
Gilbert Houngbo 180 vk Gilbert Houngbo"Als we een gezondere, rechtvaardiger en stabielere samenleving willen creëren, dan moet het versterken van de systemen voor degenen die nu leven zonder veilige en betaalbare water-, sanitaire en hygiëne voorzieningen een topprioriteit zijn", zegt Gilbert F Houngbo, voorzitter van de VN -Water en president van het Internationaal Fonds voor landbouwontwikkeling.

In het rapport wordt ook vastgesteld dat het duurzame ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties voor de beschikbaarheid van schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen (SDG 6), een positief effect heeft op de ontwikkeling van ambities in arme landen. Ongeveer de helft van de landen heeft stedelijke of landelijke doelen gesteld om tegen 2030 100 procent dekking voor veilig drinkwater te bereiken. 

 

MEER INFORMATIE
Weak systems and funding gaps jeopardize drinking-water and sanitation in the world’s poorest countries

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Ja, mooie terugblik op IJsselmeer als zoetwaterbuffer. Flexibel peilbesluit had daarnaast winst voor de natuur als doelstelling: Door periodiek dieper uitzakken in de nazomer zouden waterriet en oevervegaties verder kunnen uitgroeien, waardoor semi-natuurlijke dynamiek de oeverecologie ten goede zou komen. Ik ben benieuwd, @Rijkswaterstaat, hoe dat ervoor staat. Wordt dat ook geëvalueerd?
I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.