De Wereldbank trekt tussen 2021 en 2025 gemiddeld 10 miljard dollar per jaar uit voor initiatieven in het kader van klimaatadaptatie. Dat is ruim twee keer zoveel als het huidige bedrag. De bank gaat zich onder meer inzetten voor managementplannen en verbeterd beheer in minstens honderd stroomgebieden van rivieren.

De Wereldbank kondigt de forse verhoging van de investeringen aan in het nieuwe Action Plan on Climate Change Adaptation and Resilience. Dit plan maakt deel uit van de 2025 Targets to Step Up Climate Action, die de Wereldbank tijdens de klimaattop in Katowice in december presenteerde. Hierin wordt een totaalbedrag van 200 miljard dollar genoemd om in de periode 2021-2025 klimaatverandering te bestrijden. De ene helft van het bedrag komt direct van de Wereldbank en de andere helft van een aantal internationale financiële instellingen en gemobiliseerd privaat kapitaal.

Kristallina G vk 180 Kristalina GeorgievaWereldwijd gaat meer dan 95 procent van de klimaatinvesteringen naar het terugdringen van broeikasgassen en minder dan 5 procent naar adaptatie. De Wereldbank wil nu in beide evenveel investeren, vertelt ceo Kristalina Georgieva. “Wij doen dit omdat, simpel gezegd, het klimaat verandert zodat tegelijkertijd mitigatie en adaptatie nodig zijn. We verhogen onze investeringen vooral om de armste en meest kwetsbare mensen te helpen die het zwaarst door klimaatverandering worden getroffen.” Hierbij zal worden samengewerkt met de Global Commission on Adaptation, waarvan Georgieva een van de twee vicevoorzitters is.

Honderd stroomgebieden
De Wereldbank investeert zelf 50 miljard dollar tussen 2021 en 2025 in adaptatie. Het bedrag wordt onder meer besteed aan waterveiligheid. De bedoeling is om ten minste honderd stroomgebieden van rivieren te steunen met managementplannen op basis van goede klimaatinformatie en met betere governance. Verder wil de Wereldbank de infrastructuur van het risicomanagement van overstromingen en droogte verbeteren voor ten minste 15 miljoen mensen.

Een ander onderwerp is risicomanagement bij rampen. De Wereldbank streeft ernaar dat in 2025 250 miljoen mensen extra in minstens dertig ontwikkelingslanden toegang hebben tot hoogwaardige hydrometeorologische gegevens en vroege waarschuwingssystemen. Ook verbetering van de kustbescherming wordt in het actieplan genoemd. De bank gaat maatregelen in minimaal twintig landen financieel ondersteunen.

Bij projecten voor klimaatadaptatie worden op dit moment voornamelijk financiële standaardinstrumenten gebruikt. De Wereldbank wil bevorderen dat landen een breder, meer divers palet aan instrumenten inzetten. Om het voor private financiers aantrekkelijker te maken te investeren in klimaatadaptatie, komt er een gecoördineerde aanpak van de Wereldbank met een aantal andere organisaties. Zij stimuleren financiële oplossingen die de risico’s voor investeerders beperken.

Programmatische benadering
Behalve de verdubbeling van de investeringen worden in het actieplan nog twee andere doelen gepresenteerd. De Wereldbank wil bevorderen dat landen een gestroomlijnde programmatische benadering van klimaatadaptatie hanteren. Het gaat onder andere om verbetering van de analyse- en beheerinstrumenten voor ministeries van financiën en planning en het stimuleren van sector-overstijgende oplossingen.

De Wereldbank ontwikkelt ook een nieuw beoordelingssteem om publieke en private investeringen in adaptatie te bevorderen. Projecten worden dan beoordeeld aan de hand van de mate van vermindering van klimaatrisico’s en de totale bijdrage aan klimaatbestendigheid. Het nieuwe beoordelingssysteem wordt vanaf 2021 toegepast.

 

MEER INFORMATIE
Actieplan klimaatadaptatie
Bericht van Wereldbank
Video lancering van actieplan
Document over doelen 2025

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Zijn waterschappen nog wel van deze tijd?
Interessant artikel van Stephan Kuks over de toekomst van de waterschappen. Zelf vraag ik mij af of de waterschappen wel in staat zijn om antwoord te geven op de grote maatschappelijke vragen, die ook hij noemt. Hij zegt: "Nu wordt het tijd dat waterschappen duidelijk maken dat er vanuit water en bodem grenzen zijn, en dat de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van Nederland hierop moeten worden aangepast.” Dat lijkt op het oog een logische uitspraak, maar de grote vraag is of het huidige waterschap deze vraag wel inhoud kan geven. En niet vanwege dat het waterschap niet deskundig zou zijn, maar meer vanwege de samenstelling van het bestuur en dat het mandaat op de genoemde onderwerpen zeer beperkt is.
En natuurlijk, prachtig als Kuks vindt dat de waterschappen duidelijk stelling moeten nemen in het maatschappelijk debat over de toekomst van ons land, maar welke stelling dan? Het belang van de boeren? Het belang van de natuur? Het belang van woningbouw? Deze discussie hoort in eerste instantie thuis op het allerhoogste politieke niveau. Daar heeft men het de afgelopen decennia lelijk laten liggen, maar dat betekent niet dat nu het waterschap aan bod is. En natuurlijk voor het waterbeheer zijn de waterschappen de ogen en de oren van de samenleving. De waterschappen zijn bij uitstek degenen die van onderop knelpunten en ideeën kunnen aandragen om het beleid op provinciaal en nationaal niveau effectief vorm te geven. Maar ik moet er niet aan denken dat de waterschappen dat in die breedheid zelf zouden moeten gaan oppakken.
En om dan ook maar tegelijk tegen een heilig huis aan te schoppen, we zouden ons zelfs kunnen afvragen of waterschappen en het functioneren ervan nog wel van deze tijd is. Zeker als het gaat om ruimtelijke ordening en klimaat heeften provinciaal bestuur veel meer mandaat en dus veel meer slagkracht. Wat mij betreft zou het waterbeheer zo overgeheveld kunnen worden naar de provincie en zouden waterschappen omgevormd kunnen worden tot uitvoeringsorganisaties die het dagelijks waterbeheer doen. De RWZI’s zouden nutsbedrijf kunnen worden. Zeker zij zouden daarmee grote stappen kunnen maken in de efficiency van de waterzuivering.
Wat bedoel ik daarmee? In de afgelopen 10 tot 20 jaar zijn de RWZI ’s zich steeds meer gaan toeleggen op terugwinning van grondstoffen(fosfaat, cellulose, biogas, etc). Maar een grote doorbaak met substantieel resultaat heb ik tot nu toe niet echt gezien, misschien met uitzondering van een aantal initiatieven, zoals Waterstromen. Het succes van een goede afzet van reststromen wordt bepaald door kwantiteit en kwaliteit.
Eind vorige eeuw werd in de autobranche de organisatie Autorecycling Nederland opgericht. Ik was daarbij betrokken. Doel was om een hoger hergebruik te realiseren bij demontage van auto’s. Voor het ophalen een paar rubber strips per bedrijf was namelijk nooit veel belangstelling vanwege de geringe baten. Maar als je als verwerkingsbedrijf bij alle autodemontagebedrijven rubber kan ophalen, wordt het ineens interessant. Ook voor het autodemontage bedrijf, sommig restafval kreeg ineens een positieve geldwaarde.
Dat kan ook zomaar voor de RWZI’s gelden. Als ze met z’n allen gaan samenwerken en op landelijk niveau collectief contracten gaan afsluiten met afnemers dan kan dat voor beide partijen interessant worden. Bijvoorbeeld voor struviet. Zeker nu de totale gevolgen van kunstmest steeds meer onder het vergrootglas komen, zou struviet een geweldige vervanger kunnen zijn.
En een centrale organisatie, zoals ARN bij de autosector heeft nog meer voordelen. Je kunt een veel directere samenwerking met partijen als Wetsus en KWR tot stand brengen, waarbij uit een deel van de opbrengsten van de restproducten onderzoek gefinancierd kan worden om nog effectiever en efficiënter te worden met de terugwinning. Je zou dan ook kunnen kijken in hoeverre je samenwerkingen zou kunnen aangaan met bedrijven, die nu hun afvalwater moeten voorzuiveren. Bij Waterstromen werd zo’n samenwerking al tot stand gebracht met een voedselproducent en een leerlooier.
En als het echt succesvol zou worden, zou het zelfs kunnen leiden tot lagere belastingen(verontreinigingsheffing). Wat mij betreft is er wel één belangrijke voorwaarde aan verbonden, namelijk dat het zuiveren van communaal afvalwater altijd een publieke aangelegenheid blijft.
Klinkt goed! Maar waarom wordt dit niet bij alle waterschappen ingevoerd? Dan ontstaan er meer mogelijkheden tegen lagere prijzen.
Afsluiten van de Nieuwe Waterweg met zeesluizen (Plan Spaargaren) zal de riviersedimentstroom naar het zuidwesten voeren. Daar is behoefte aan sediment. Het baggeren in de binnengelegen (oude) Rotterdamse havens wordt daardoor tot een minimum beperkt. Zeewaartse afhandeling van schepen (containertransferia) op de Maasvlakten maken tevens dat de Nieuwe Waterweg mag verondiepen. Binnenvaartschepen hebben immers een geringe diepgang. Bovendien wordt het rivierpeil dankzij zeesluizen meer beheersbaar.

Wil Borm
Adviesgroep Borm & Huijgens - integraal waterbeheer
Interessant artikel en mooi initiatief.. wel jammer dat er meerdere keren over waterpomp gesproken wordt terwijl het warmtepomp is.
Redactie: dank, is gecorrigeerd.
Energetisch mooi maar hoe worden de kosten binnen de perken gehouden, zodat de “gewone” burger het nog kan betalen? Hoe bedrijfszeker is de installatie en het net?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!