‘Ik ben Hansje’ is het motto van de publiekscampagne Waterhelden die in Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer gestart is. Inwoners kunnen plannen indienen voor het tijdelijk opvangen van regenwater.

Wie wordt de Hansje Brinker van deze tijd? Dat is de gedachte achter de competitie in de regio rondom Haarlem en Hoofddorp. Het doel is om het gebied weerbaar te maken tegen hoosbuien. De campagne is een initiatief van het hoogheemraadschap van Rijnland, a.s.r. verzekeringen, Rabobank Haarlem e.o. en de sociale onderneming Nudge. Zij zoeken naar eigen zeggen oplossingen die minstens zo creatief en daadkrachtig zijn als een vinger in de dijk steken.

Inwoners, scholen en verenigingen in Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer kunnen plannen indienen. Hierin laten ze duidelijk zien hoe hun oplossing water tijdelijk opvangt. Een jury van waterexperts maakt een voorselectie uit de inzendingen. Daarna kan iedereen stemmen op zijn favoriete idee. De winnaar krijgt de Hansje Brinker Prijs ter waarde van 3.500 euro.

“Water is niet alleen een bedreiging maar biedt ook kansen als we met elkaar samenwerken”, zegt hoogheemraad Hans Pluckel in een toelichting. “Zo komen we samen tot mooie voorbeelden om een antwoord te vinden op de effecten van klimaatverandering, zoals hoosbuien.” De komende maanden worden via sociale media tips en verhalen gedeeld. De hashtag is IkBenHansje.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...