secundair logo knw 1

Het gemaal Cellemuiden is in 2021 gerenoveerd | Foto WDODelta

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) kiest voor de renovatie van gemalen en stuwen ter waarde van 40 miljoen euro opnieuw voor de zogeheten bouwteamaanpak. Het waterschap tekende daartoe deze week een overeenkomst met de aannemers Dubbink, Van Heteren Weg- en Waterbouw en Pannekoek, die elk een derde van de uitvoering van de klus voor hun rekening nemen.

Volgens de bouwteamaanpak worden ontwerp en uitvoering in nauwe samenwerking tussen aannemer en waterschap gerealiseerd. Het idee daarbij is dat de kennis van betrokken partijen optimaal wordt benut.

De aannemers zijn geselecteerd na een intensief aanbestedingstraject, schrijft het waterschap in een persbericht. Hans Pereboom, lid dagelijks bestuur, ondertekende namens het waterschap de deal met de drie bedrijven.

Hij zegt: “Omdat wij voor een langere tijd samenwerken en van elkaar leren, leidt de gekozen werkwijze tot een hogere productie met meer kwaliteit en voorspelbaarheid. Maar ook ontstaat er meer eenheid en standaardisatie. Bovendien zetten we ons in voor duurzame innovaties en besparen we kosten.”

Het nu afgeduwde renovatieprogramma duurt vier jaar. In totaal beheert WDODelta 370 gemalen en 1.980 stuwen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.