0
0
0
s2sdefault

De voorbereidende onderzoeken voor de versterking van de monumentale Stenendijk in Hasselt gaan volgende maand van start. De kering voor het Zwarte Water is een van de grotere dijken van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) die op termijn niet veilig genoeg zijn.

Van de 228 kilometer grote dijken langs de IJssel, de Vecht en het Zwarte Water voldoet 169 kilometer niet aan de aangescherpte normen die sinds 1 januari 2017 van kracht zijn, blijkt uit de laatste Veiligheidsrapportage van het waterschap. De 136 kilometer kleinere dijken en kaden langs overig water als kanalen en weteringen in het werkgebied van WDODelta doen dat wel.

Al langer was duidelijk dat een aantal primaire keringen versterkt moet worden. Daar werkt WDODelta samen met Rijkswaterstaat ook al aan in het kader van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Verdeeld over achttien projecten wordt in totaal zo’n 180 kilometer dijken aangepakt.

Marieke Wit Marieke Wit "Dat getal is nog gebaseerd op oudere methodes", zegt Marieke Wit, beleidsadviseur waterveiligheid van WDODelta. "In onze Veiligheidsrapportage brengen wij jaarlijks de actuele toestand van de keringen in beeld volgens de nieuwste systematiek. Niet alleen wat er nog moet gebeuren, maar ook wat we al hebben gedaan."

Damwand
Ook de Stenendijk in Hasselt, die de omgeving beschermt tegen overstromingen vanuit het Zwarte Water, is onderdeel van het HWBP. Net als veel andere dijken in het gebied van WDODelta is deze dijk afgekeurd op piping. Dat houdt in dat er tijdens hoogwater water onder de dijk doorstroomt dat grond meevoert, waardoor een tunneltje (pijpje) ontstaat dat de dijk verzwakt. Daarnaast is er onder andere sprake van instabiliteit, onvoldoende hoogte en erosie door beschadiging van de bekleding.

Het afgelopen jaar zocht WDODelta samen met bewoners naar de beste oplossing om de 1 kilometer lange kering te versterken. De keuze viel op het plaatsen van een damwand in de dijk. Op die manier kunnen de unieke stenen muur, de natuur en de omliggende woningen behouden blijven.

Vanaf 7 december worden voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. De aanwezige kabels en leidingen worden in kaart gebracht en de bodemopbouw en mogelijke archeologische waarden worden onderzocht. Tot uiterlijk 24 december is de dijk daarom gesloten voor doorgaand verkeer.

Muur gerestaureerd
Pas in de zomer van 2022 gaat de schop daadwerkelijk de grond in voor de dijkversterking. Ook wordt dan de muur gerestaureerd en het fietspad op de dijk vervangen.

De werkzaamheden zijn gegund aan Dijkzone Alliantie Stenendijk (DAS). Die bestaat uit de aannemers Ploegam, Dura Vermeer en de Gebroeders de Koning. Zij werken samen met Koninklijke Woudenberg en Giken Europe en worden ondersteund door Fugro en Tauw.

Andere HWBP-trajecten waaraan WDODelta momenteel werkt, zijn de Stadsdijken Zwolle, de IJsseldijk van Zwolle tot Olst en de Vechtdijken tussen Zwolle en Dalfsen.

 

MEER INFORMATIE
Projectpagina Stenendijk Hasselt
H2O-bericht over dijkversterking Zwolle-Olst
H2O-bericht over Stadsdijken Zwolle
H2O-bericht over bemestingsproef op dijken langs de Vecht

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Nog steeds actueel...
@Wil Holnatuurlijk!
Inderdaad bierviltjes rekenwerk. Het vasthouden van het overschot aan nuttige neerslag, zou alleen al een enorm verschil maken. Dus winters en in het natte najaar en voorjaar minder water afvoeren ( hoger peil , was toch al de bedoeling). En zomers geen tot zeer weinig water afvoeren. Daarnaast kun je doorspoelwater ook nog dubbel benutten voor ondergrondse infiltratie en bergening. En ik mis de opslag in lokale meertjes en watergangen die ook een hoger peil hebben en dus meer water bevatten. Een waterschijf van 10 centimeter, in een hele polder bevat veel water.
Het grootste probleem rond het oogsten van eendenkroos uit oppervlaktewater - waar het overlast en ergernis geeft - is dat het is vervuild met heel veel kleine stukjes plastic en piepschuim. Of wordt het eendenkroos apart gekweekt? Dan ben ik benieuwd naar het buisnessmodel.
Deze conclusie is echt kort-door-de-bocht! Rekenwerk op de achterkant van een bierviltje. Want ja, via de zogenoemde Klimaataanvoer door het Amsterdam-Rijnkanaal met - in de toekomst! - 21 m3 per seconde komt er natuurlijk nooit genoeg zoetwater naar het Groene Hart. Maar... er stroomt mééér dan genoeg zoetwater bij Hoek van Holland zinloos de Noordzee in, in de orde van 800 m3 per seconde bij extreem lage afvoer van de Waal en de Maas. Dus hoe kunnen we dat water beter benutten? Google maar eens op "Klimaatbestendige aanvoer zoetwater in Zuid-Holland".

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.