secundair logo knw 1

Beeld uit een filmpje over Hydrogen Valley. Foto EZK

Groningen, Drenthe en Friesland hebben volgens minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) alles in huis om koploper te worden in de energietransitie. De drie noordelijke provincies ontvangen als eerste ‘waterstofregio’ Europese subsidie.

Het project Hydrogen Valley, naar het model van Silicon Valley in Californië, is afgelopen zomer door de Europese Commissie geselecteerd voor een subsidie van 20 miljoen euro. Samen met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro gaat het om een project van circa 90 miljoen euro.

''Dit is een mooi voorbeeld van hoe Groningen, Drenthe en Friesland voorlopers zijn als nieuwe duurzame energie-provincies’’, zei minister Wiebes vandaag op een symposium in Groningen. ''Omdat het Groningengasveld in 2022 sluit, biedt dit project het noorden van het land mooie kansen en werkgelegenheid.’’

Het HEAVENN-consortium, dat bestaat uit 31 publieke en private partijen uit zes Europese landen, diende in april de subsidieaanvraag in. Die werd mede ondersteund door meer dan 65 nationale en internationale partijen. Aanjagers waren New Energy Coalition en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

Uiterlijk in januari hoopt het consortium de overeenkomst te kunnen tekenen, waarna het zesjarige project kan gaan beginnen. Het project is bijzonder omdat het de hele waterstofketen omvat en plaatsvindt in een geografische regio.

Aardgaspijpleidingen
Het HEAVENN-project bestaat uit verschillende deelprojecten. Allereerst is er de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie. Bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen.

In Veendam komt een ondergrondse waterstofopslag. In Hoogeveen en Groningen wordt waterstof toegepast voor de verwarming van huizen en in Delfzijl en Emmen voor de industrie.

Waterstof wordt ook gebruikt voor bussen, lichte en zware vrachtwagens en personenauto’s. Er komen extra waterstoftankstations in Groningen en Emmen, naast de al geplande in Pesse, Groningen en het reeds operationele in Delfzijl.

Hoewel er vooral projecten in Groningen en Drenthe genoemd worden, doet de provincie Friesland ook mee, verzekert een woordvoerder van het ministerie. ''Maar dit is het begin.’’

 

MEER INFORMATIE
Investeringsagenda Waterstof Noord-Nederland
‘Ontwikkelingen bij waterstof gaan hard maar nog veel uitdagingen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.