secundair logo knw 1

Als enige organisatie uit de watersector staat Waterschapsbedrijf Limburg op de longlist voor de verkiezing van beste overheidsorganisatie van Nederland van het jaar 2019. Vorig jaar ging die titel naar Waterschap Aa en Maas.

Voor dit jaar waren 150 overheidsbedrijven genomineerd. Nu strijden er nog negentien kandidaten om de titel 'Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2019'. Volgende week maakt de jury bekend welke tien organisaties meedingen naar een van drie finaleplekken.

Zij mogen hun organisatie presenteren aan de jury, die vervolgens op 27 september een topdrie bekendmaakt. Na een werkbezoek aan deze organisaties volgt op 19 november de uitreiking van de Overheidsawards aan de definitieve winaars in de Ridderzaal. Behalve een Overheidsorganisatie wordt er dan ook een Overheidsmanager van het Jaar 2019 uitgeroepen.

Professionele trots
De Verkiezing Overheidsorganisatie van het Jaar is een initiatief van de Vereniging voor OverheidsManagement en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Doel is om goede initiatieven binnen het openbaar bestuur voor het voetlicht te brengen en professionele trots te stimuleren. Ook draagt de prijs volgens de initiatiefnemers bij aan transparantie en kennisdeling binnen het openbaar bestuur, door goede initiatieven breed te delen.

In 2018 won Waterschap Aa en Maas de titel voor 'Beste Overheidsorganisatie van het Jaar', in 2017 greep Waterschap Brabantse Delta daar net naast.

Innovatief
De jury, die wordt voorgezeten door Jan van Zanen (burgemeester van Utrecht en voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten), let op drie ‘dimensies’: een duidelijk profiel (buitenwereld), een krachtige organisatie (binnenwereld), een duidelijk maatschappelijk resultaat (effect).

''Waterschapsbedrijf Limburg gaat efficiënt om met het geld van de burgers en ze zijn innovatief aan de slag met verbeteringen van hun processen. De organisatie is gemoderniseerd en geautomatiseerd, waardoor direct op je vragen geantwoord kan worden", luidt het voorlopige oordeel.

Waterschapsbedrijf Limburg is een dochterbedrijf van Waterschap Limburg, dat zeventien rioolwaterzuiveringsinstallaties beheert.

 

MEER INFORMATIE
Website Overheidsawards

Bericht over verkiezing 2018

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.