secundair logo knw 1

Veel medewerkers van waterschappen willen dat structureel thuiswerken blijft I foto: Vincent Weinbeer via Pixabay

De medewerkers van waterschappen geven gemiddeld een 7,4 aan de inhoud van hun werk. Zij vinden het leuk wat ze doen en hebben voldoende uitdaging. Voor medewerkers onder de 35 jaar geldt dat echter minder. Dit blijkt uit het sectoraal medewerkersonderzoek 2021. Een grote meerderheid is voorstander van het continueren van structureel thuiswerken.

Ten opzichte van het vorige medewerkersonderzoek uit 2019 zijn er hier en daar verschuivingen, maar geen grote verschillen in de resultaten. Het algemene beeld is nog hetzelfde. Medewerkers zijn over het algemeen betrokken en bevlogen. Ook hechten ze veel waarde aan het maatschappelijk belang van de waterschappen.

Het onderzoek is in het najaar van 2021 uitgevoerd door InternetSpiegel en Effectory in opdracht van A&O fonds Waterschappen. Gisteren is het rapport met de resultaten gepubliceerd. Deze informatie is belangrijk voor de arbeidsmarktcommunicatie en voor de beleidsontwikkeling in het kader van goed werkgever- en werknemerschap.

Goede score bij betrokkenheid
Er is een vragenlijst verspreid onder 13.575 medewerkers van 29 organisaties. De respons was hoog: 9.389 medewerkers (69 procent) stuurden een ingevulde lijst terug. Hun mate van betrokkenheid is niet veranderd; het cijfer is gemiddeld 6,6, net als in 2019. Dat wordt in het rapport opnieuw een goede score genoemd en is in grote lijnen vergelijkbaar met andere overheidssectoren. Zo geven behoorlijk wat medewerkers aan dat de organisatie veel voor hen betekent. Ook is de steun voor de organisatiedoelstellingen toegenomen.

Bij bevlogenheid is het cijfer 7,3, iets lager dan in 2019. Dat komt omdat minder mensen bij het opstaan zin hebben om te werken. De verklaring wordt gezocht in het vele thuiswerken als gevolg van de coronapandemie. Medewerkers missen vooral de interactie met collega’s. Significant minder bevlogen zijn medewerkers onder de 35 jaar. Zij vinden onder andere hun werk niet altijd inspirerend.

Werkdruk belangrijk verbeterpunt
De waardering voor de werkinhoud blijft hoog. De score is door de bank genomen 7,4, net als de vorige keer. De meeste medewerkers vinden hun werkzaamheden leuk en voldoende uitdagend. Ook hier reageren jongere medewerkers wat minder positief met een score van 7,1. Zo hebben zij het idee dat ze hun capaciteiten niet altijd goed kunnen benutten.

De werkdruk is goed, zegt 62 procent van de respondenten. Volgens ruim een derde (35 procent) is de werkdruk echter (veel) te hoog. Dit aspect behoort tot de vijf belangrijkste verbeterpunten voor de organisatie, maar valt net buiten de top drie. Bovenaan staat beloning, gevolgd door samenwerking en leiderschap. Ook is de vraag gesteld wat het juist aantrekkelijk maakt om binnen de eigen organisatie te werken. De inhoud van het werk en het maatschappelijk belang zijn de populairste antwoorden.

Structureel thuiswerken gewenst
Vanwege de coronacrisis zijn er enkele vragen opgenomen over thuiswerken. Ten tijde van de enquête werkten veel waterschappers tussen 50 en 75 procent van het wekelijkse aantal uren vanuit huis. Bijna 60 procent maakte gebruik van het thuiswerkbudget voor de aanschaf van hulpmiddelen.

Volgens een grote meerderheid (84 procent) van de medewerkers laten hun werkzaamheden het toe om ook in de toekomst structureel een of meer dagen thuis te werken. Vrijwel alle medewerkers die vanwege de coronasituatie nu vaak thuis bezig zijn, willen dit in de toekomst continueren. De grootste groep heeft de wens om dat voor de helft van het aantal werkuren per week te doen.

MEER INFORMATIE
Toelichting door A&O fonds Waterschappen
Rapport sectoraal medewerkersonderzoek 2021
H2O Actueel: medewerkersonderzoek in 2019

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.