0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Wetterskip Fryslân grijpt hard in om de financiën op orde te krijgen. Het tekort over 2018 bedraagt 7,4 miljoen euro. Veel hoger dan voorzien. Ook andere waterschappen worstelen met de schuldenlast.

Oorzaak bij Wetterskip Fryslân is een opeenstapeling van tegenvallers (onder meer duurdere aanbestedingen, naheffing fiscus en hogere kosten personeel), terwijl ingeboekte meevallers uitbleven, zo blijkt uit het nieuwe coalitieakkoord ‘Gewenst Peil 2019-2013 Doen wat we moeten doen’.

Tot nu toe werden tekorten aangevuld uit de algemene reserves, maar verdere uitputting van het weerstandsvermogen is onverantwoord. In het nieuwe coalitieakkoord staat een pakket maatregelen om inkomsten en uitgaven in evenwicht te krijgen. De belastingtarieven gaan in 2020 eenmalig fors omhoog.     

‘Niet toekomstbestendig’, zo kwalificeert het nieuwe bestuur de financiële positie van het wetterskip. Het vorige college liet niet alleen een groot tekort na, maar ook een almaar stijgende schuldenlast. De kapitaallasten (rente en afschrijvingen) zijn de afgelopen jaren gestaag gegroeid.

Om de schuldpositie te stabiliseren, gaat het wetterskip geplande investeringen heroverwegen en/of meer spreiden in de tijd. Verder belooft het nieuwe bestuur een ‘zakelijker houding’ en een kritische blik op nieuwe taken.

Rijn en IJssel
Ook elders worstelen waterschappen met hun financiële huishouding, wat valt op te maken uit de nieuwe coalitieakkoorden. Schulden lopen op, terwijl tegelijkertijd juist extra investeringen op het programma staan voor onder meer de energietransitie en verbetering van de waterkwaliteit.

Zo heeft Waterschap Rijn en IJssel een relatief hoge schuldenlast. In 2018 lag de schuldquote volgens de jaarrekening op 420 procent (de schuld bedraagt dan 4,2 keer de opbrengst van de belastingen). Het nieuwe college wil dit percentage stapsgewijs naar een acceptabel niveau terugbrengen. In 2028 moet de schuldquote vergelijkbaar zijn met het gemiddelde van de waterschappen in Nederland (circa 250 procent).

Hoogheemraadschap Delfland heeft nu nog een schuldquote van 302 procent, maar hoopt in 2023 tot de middenmoters te behoren.   

De juni-uitgave van vakblad H2O besteedt uitgebreid aandacht aan de schuldpositie van waterschappen, de oorzaken en risico’s en de soms nogal tegengestelde visies op de noodzaak tot ingrijpen.  

 

MEER INFORMATIE
Help! De waterschappen staan rood. Dieprood

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Heb nog een goeie tip, een verbod op verkoop van zwembaden van 5000/6000 liter water voor achter in de tuin.
Daar lees je en hoor niets over in de campagnes over zuinig omgaan met drinkwater.
De vakmensen in de riolering en andere uitvoeringszaken in de openbare ruimte verdienen zeker respect. Maar waarom heeft de gemeente Haarlem dat dan uitbesteed?
Jammer, dat het beperkt blijft tot kano's en vlotten. Er is behoefte aan een andere route dan de Twente kanalen voor de pleziervaart, met wat meer interesse had de provincie Overijssel dit op de Vecht kunnen oplossen.
Nadeel van dit type 'deuren': als er allerlei rommel voor de kleppen ligt, kunnen die op den duur niet meer helemaal plat liggen, zodat de boten er tegenaan varen. Ze zijn onder water nl. niet te zien.
Als een rechtopstaande sluisdeur niet open of dicht wil, is dit door de schipper direct te zien en zal hij/zij niet doorvaren.
Wat een goede actie! Mij dunkt: herhaling is de kracht van de reclame. Het gaat immers over gedragsbeïnvloeding. Niks moeilijker dan dat...

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het