0
0
0
s2sdefault

Een werkgeversvereniging zal vanaf volgend jaar namens de waterschappen de cao-onderhandelingen met de vakbonden voeren. Het is belangrijk dat die betrokken vertegenwoordigers krijgt, stelt de vakbond.

De nieuwe structuur is het gevolg van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die op 1 januari 2020 ingaat. De werkgever sluit vanaf die datum een tweezijdig arbeidscontract met de werknemer af in plaats van dat hij een eenzijdig aanstellingsbesluit neemt. De rechtspositie van werknemers wordt in de cao geregeld en daarvoor is een werkgeversvereniging als onderhandelende partij vereist.

De waterschappen zijn de eerste van de decentrale overheden die hiertoe stappen zetten. De vereniging wordt op 6 december officieel opgericht. Beoogd voorzitter is Toine Poppelaars, dijkgraaf van Waterschap Scheldestromen en tevens lid van het dagelijks bestuur van de Unie van Waterschappen.

Niet-vakbondsleden

Behalve de 21 waterschappen worden nog eens circa tien zogenaamde volgers als laboratoria en belastingkantoren vertegenwoordigd. In totaal gaat het om circa 12.000 werknemers.

De werkgeversvereniging zegt het belangrijk te vinden dat ook niet-vakbondsleden betrokken worden bij het gesprek over een nieuwe cao. ''Die geldt tenslotte voor alle medewerkers, vakbondsleden en niet-vakbondsleden.’’

''Dat is nu ook al zo’’, reageert Arno van Voorden van vakbond CNV Overheid. ''De bonden vertegenwoordigen zowel leden als niet-leden.’’ Volgens hem is circa 30 procent van alle werknemers aangesloten bij een van de bonden, naast CNV ook FNV en CMHF.

Slepende onderhandelingen

Voor de vakbonden maakt het geen verschil dat er een werkgeversvereniging komt, zegt de CNV-bestuurder. ''Van belang is het dat we als cao-partijen een goed gesprek voeren. Die intenties hebben we uitgesproken.’’

Hij doelt op afgelopen zomer, toen de waterschappen en de bonden het na slepende onderhandelingen eindelijk eens werden over een nieuwe cao. Sinds vorig jaar zaten de werknemers zonder omdat de partijen er niet uit kwamen.
Een onafhankelijk verkenner in de persoon van voormalig topambtenaar Hans Borstlap wist de impasse te doorbreken. Overeengekomen werd een loonsverhoging van 7,5 procent in drie jaar tijd en een eenmalig extraatje van 500 euro voor iedereen. Ook werden er afspraken gemaakt over het individueel keuze budget, pensioenopbouw en vitaliteitsbeleid.

Affiniteit met arbeidsvoorwaarden
Het uitgangspunt is dat deze afspraken meegaan naar de nieuwe cao, beloven de werkgevers. ''We gaan van een arbeidsvoorwaardenregeling naar een cao, dat is een technische omzetting dus wat we hebben blijft behouden’’, beaamt Van Voorden.

Een nieuwe structuur kan mogelijk wel voor meer continuïteit zorgen, hopen de bonden. ''De waterschappen zijn volop bezig met de interne werving. Dat moeten mensen zijn die affiniteit met arbeidsvoorwaarden hebben en er ook echt voor gaan’’, meent Van Voorden. ''De afgelopen jaren waren er veel wisselingen en dat heeft de onderhandelingen zeker niet geholpen.’’

Meer informatie:

Bericht Unie van Waterschappen 

Website over de Wnra

Interview met Toine Poppelaars

Eerder bericht over nieuwe cao waterschappen

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.