secundair logo knw 1

Bodemdaling ten zuidwesten van Emmeloord leidt tot problemen voor agrariërs. Waterschap Zuiderzeeland, de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder beginnen daarom -  met boeren en landeigenaren in het gebied - een gezamenlijke bodemaanpak.

“Deze bodemaanpak is een vervolg op een langer lopend, intensief traject,” vertelt Julia Blijham van Waterschap Zuiderzeeland. “De aanpak is nodig omdat standaard ingrepen van het waterschap slechts voor korte tijd resultaat opleveren. Daarom moeten we nu nieuwe oplossingen gaan zoeken.”

De bodemaanpak bestaat uit drie verkenningen. Het is de bedoeling oplossingen te vinden die op korte termijn de problemen te verlichten die veroorzaakt worden door bodemdaling. Maar het waterschap kijkt ook naar de verdere toekomst. “We gaan maatregelen in het watersysteem onderzoeken: denk aan de aanleg van een bypass of het verbeteren van de lokale afvoer. Ook gaan we alternatieven voor het huidige landgebruik bespreken met de agrariërs en in het derde spoor verkennen we de vernattingsproblemen rondom het kanaal Vliegtuigtocht door aanvullend onderzoek te doen naar de oorzaken.”

Het is nadrukkelijk de bedoeling dat het waterschap en andere betrokken overheden samen met de agrariërs en landeigenaren op zoek gaan naar oplossingen. “We moeten het echt met elkaar doen. Als waterschap kunnen we, hoe graag we het misschien ook willen, deze problemen niet voor de boeren oplossen. Daarom roepen we ook alle agrariërs in de regio op mee te denken.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.