Waterschap Rivierenland heeft de complete generieke IT-infrastructuur uitbesteed aan het bedrijf Open Line. Het is voor de eerste keer dat dit gebeurt in waterschapsland. De bedoeling is dat de overdracht in oktober wordt afgerond.

Hiervoor hebben het waterschap en het bedrijf een overeenkomst voor een periode van tien jaar afgesloten. “Ik ben blij dat we deze stap hebben gezet”, zegt Richard Bremer, Chief Information Officer bij Waterschap Rivierenland. “Onze kwetsbaarheid neemt af door de outsourcing en we kunnen sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen.”

Richard Bremer b Richard BremerVolgens Bremer kan door de schaalvoordelen beter de kennis op peil worden gehouden tegen aanvaardbare kosten. “Ook kunnen we zo voorzieningen als uitwijk en cyberbeveiliging realiseren en best practices gebruiken bij het uitvoeren van de taken. Open Line heeft een uitgebreide klantenkring waardoor dit mogelijk is. Onze eigen schaal is hiervoor te klein.”

Hij noemt nog een voordeel van het uitbesteden van het hele pakket van de generieke infrastructuur voor informatietechnologie (IT), inclusief het eigendom hiervan. “Wij kunnen ons nu meer richten op nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie en machine learning. Want hierbij gaan de ontwikkelingen erg hard.”

Operationele technologie in eigen beheer gebleven
Wat wordt met de generieke IT-infrastructuur bedoeld? Bremer licht toe: “Ik noem het wel gekscherend het ketelhuis. Het gaat om alles wat nodig is om onze software te kunnen gebruiken, zoals servers, databases en netwerken. Het applicatiebeheer en functionele beheer houden we in eigen hand, evenals de uitgifte van beeldschermen en telefoons.”

De outsourcing staat op zich los van de procesaansturing van zuiveringen, gemalen en stuwen ofwel de operationele technologie (OT). Maar ook weer niet helemaal. “De programmatuur voor sturen op afstand in de Centrale Regiekamer draait binnen de kantooromgeving. Het is daarbij belangrijk om de relatie tussen IT en OT scherp aan te geven.”

Meer zekerheid door outsourcing
Het neerleggen van de generieke IT bij een externe partij vloeit voort uit de sourcingstrategie die Richard Bremer door strategisch adviesbureau Quint heeft laten opstellen, toen hij in 2017 CIO werd. “Hiermee kunnen wij veel meer zekerheid inbouwen. Want ondanks dat Rivierenland een van de grootste waterschappen is, bleken we te kwetsbaar in verband met onder andere de toenemende cyberdreigingen. Een relatief kleine club was binnen onze organisatie verantwoordelijk voor de technische ondersteuning. Ook worden we steeds afhankelijker van digitale technologie.”

Verder moet de organisatie wendbaarder worden. "Er komen steeds meer en steeds sneller maatschappelijke ontwikkelingen op ons af. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie en de klimaatverandering. Door outsourcing van de IT-infrastructuur kunnen we hierop sneller inspelen.”

Het zorgde wel voor een schok binnen de organisatie toen de voorkeur voor uitbesteding bekend werd gemaakt. “Er ging een soort bom af, want medewerkers hadden het niet verwacht en vonden het een beetje eng om informatietechnologie te outsourcen. We hebben intern veel overlegd. Voor de betrokken teamleden zijn andere posities binnen de organisatie gevonden. Het is een mooi, zorgvuldig proces geweest. We hebben er bijna twee jaar voor uitgetrokken om de knoop door te hakken.”

Bremer heeft in die tijd bekeken of outsourcing bij het rekencentrum van Rijkswaterstaat of het Shared Service Center van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in aanmerking zou komen. “Het bleek in beide gevallen geen echte optie.”

Kwaliteit voorop bij aanbesteding
Het waterschap zocht tijdens de aanbestedingsprocedure naar een stabiele partij met een brede staat van dienst. “De vier bedrijven waarmee we na de eerste selectie zijn doorgegaan, voldoen aan dat profiel.” De keuze viel uiteindelijk op het Limburgse bedrijf Open Line. Dat gebeurde na een zorgvuldig afwegingsproces waarbij kwaliteit het belangrijkste criterium was, vertelt Bremer. “De prijs speelde natuurlijk mee maar was veel minder belangrijk. We betalen nu ongeveer hetzelfde als wanneer we het nog zelf zouden doen. Voor ons is een lagere prijs ook niet de reden geweest om out te sourcen.”

Open Line bestaat ruim twintig jaar en levert ‘managed cloud services’ aan ruim 140 bedrijven en organisaties, vooral bij de overheid (waaronder twee andere waterschappen waar het beheer gedeeltelijk is uitbesteed) en in de industrie, sociale huisvesting en zorg. De cultuur van het bedrijf sluit volgens Bremer goed aan bij die van Waterschap Rivierenland. “Het is geen megabedrijf waarbij we als klant slechts een zandkorreltje zouden zijn.”

Een voordeel is dat Open Line meerdere rekencentra heeft waardoor er bij een calamiteit kan worden uitgeweken. Bremer. “Als door een bom op het rekencentrum de generieke IT-infrastructuur uit zou vallen, neemt een ander centrum het binnen een fractie van een seconde over. Het zou erg kostbaar zijn geweest om zo’n uitwijkmogelijkheid zelf te creëren.”

Transitie van start gegaan
Een nieuwe regie-organisatie binnen de afdeling Informatie en Digitalisering van Waterschap Rivierenland houdt de vinger aan de pols. “Dat is de spreekbuis richting Open Line. Hierin zijn alle niveaus vertegenwoordigd, van operationeel tot strategisch.”

De transitie is inmiddels van start gegaan en wordt half oktober afgerond, als alles volgens planning verloopt. Het is geen big bang, vertelt Bremer. De overdracht gebeurt volgens het principe van ‘lift and shift’. “Er worden voortdurend stukjes software van ons neergezet bij Open Line, totdat 80 procent is bereikt. Het resterende deel wordt tot slot in één weekend overgezet. Dan gaan we echt over. Het komt bij dit proces goed uit dat veel van onze technische keuzes uit het verleden passen bij de standaarden van Open Line.”

Bremer wijst nog op de een paar jaar geleden ingevoerde Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen. “Een derde van de controles in de BIO wordt nu gecoverd door Open Line. De cyberveiligheid is echt een stuk beter gewaarborgd.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Wiebe Draaijer · 4 months ago
    Klinkt goed! Maar waarom wordt dit niet bij alle waterschappen ingevoerd? Dan ontstaan er meer mogelijkheden tegen lagere prijzen.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!