Ook dit jaar wil Waterschap Limburg boeren in Zuid-Limburg met een financiele tegemoetkoming stimuleren om water vast te houden op hun percelen, zodat er minder van de heuvels stroomt. Het waterschap maakt 550.000 euro vrij voor de regeling.
Het waterschap vraagt boeren om bij het opstellen van hun teeltplannen voor het komende groeiseizoen te kijken naar mogelijkheden om water vast te houden. De stimuleringsregeling is onderdeel van Water in Balans, de integrale aanpak om wateroverlast in Limburg als gevolg van klimaatverandering te verminderen.
In Limburg zijn op initiatief van de Limburgse Land- en Tuinbouwbond, de provincie Limburg en Waterschap Limburg al meerdere jaren door boeren praktijkproeven gedaan naar mogelijkheden om afstroming van water te verminderen in diverse teelten. Ook werd verdiepend onderzoek gedaan op proefboerderij Wijnandsrade. De proeven werden begeleid vanuit Wageningen University & Research.
Een en ander resulteerde in de stimuleringsregeling, die vorig teelstseizoen ook werd geopend en waaraan vorig jaar zo’n 60 boeren meededen. Het waterschap hoopt dit jaar op een flinke deelname.
Aanvragen kunnen worden gedaan van 1 februari tot 1 juni. Deze worden beoordeeld op basis van het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'. In de regeling zijn 14 maatregelen opgenomen die in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming. Deze variëren van aanleg van landbouwbuffers en dijkjes op een landbouwperceel, de aanleg van verruigde aardappelruggen tot het onderbrengen van grasmaaisel op de zwartstrook.
In het genoemde Stowa rapport wordt een onderscheid gemaakt naar:
Op basis van de nadere uitwerking kunnen technologen en beleidsmedewerkers van waterschappen een gefundeerde keuze maken voor een natuurlijk systeem, afhankelijk van de specifieke situatie op een RWZI en de gekozen opties:
A. Toepassing van een enkel systeem als ‘stand alone’ techniek als uitbreiding van de RWZI, voor upgrading van het effluent (afloop nabezinktank).
B. Als inpassing in een integraal natuurlijk systeem wat naast effluentbehandeling ook recht doet aan de omgeving en waarbij functies zoals het creëren van natuurlijk, levend water, effluentbuffering, recreatie en natuur gecombineerd worden.
De Waterharmonica's nemen de meeste ruimte in, zeker omdat voor een goede verwijdering van medicijnen laag tot zeer lage belaste Waterharmonica's nodig zijn (zie ook Stowa 2013-07). Dus een hydraulische belasting van zeker niet meer dan 0,05 m/dag. Ofwel een ruimte beslag van 2,5 tot 3,75 m2 per inwoner.
Het totale debiet aan gezuiverd afvalwater in Nederland is ca. 2.000.000 m3 per jaar (CBS, data 2020). Dit zou dan neerkomen op een totaal netto ruimte beslag van 4.000 ha in heel Nederland. Zeg 5.000 tot maximaal 10.000 ha. Dit lijkt veel, maar het is wel met gestapelde belangen en mogelijkheden. Stel 25 cm waterberging: 10.000.000 waterberging, stel dat een kwart van de Waterharmonica's als KRW-waardig wordt beschouwd (is best wel reëel): 500 tot 1.000 ha.... En dan nog recreatie, natuur, CO2-vastlegging, stikstofrechten? Vrienden maken, bufferzones rond de rwzi's. Een voorbeeld van een zoektocht, uitgevoerd door het Wetterskip Fryslân: http://www.waterharmonica.nl/reports/LW289-47_005-rapd02-waterharmonica.pdf. Op weg naar 2027?
Ruud Kampf
Rekel/water
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?