secundair logo knw 1

De rioolwaterzuivering in Panheel l Foto Waterschap Limburg

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft Waterschap Limburg een boete opgelegd voor het onjuist of niet tijdig melden van vier incidenten op de rioolwaterzuiveringen van Simpelveld en Panheel. Het gaat om een schikking, waarmee het waterschap zichzelf de gang naar de rechtbank bespaart.

De zaak kwam een paar jaar geleden aan het rollen en zou volgende week voor de rechtbank in Den Bosch dienen. Inmiddels heeft het waterschap volgens het OM echter voldoende verbetermaatregelen genomen. Daarom is de dagvaarding ingetrokken en in plaats daarvan een strafbeschikking van 25.000 euro opgelegd. 

Waterschap Limburg zegt in een reactie tevreden te zijn. "Natuurlijk is elke boete er een te veel", erkent woordvoerder Frans van Neer. "Maar de meldingsfouten komen voort uit een procedure die volledig vernieuwd is. Dat ziet het OM ook en dat wij waarderen wij zeer."

Het gaat om vier ‘ongewone voorvallen’ die zich in 2022 voordeden op de rwzi’s van Simpelveld en Panheel. Die had het toenmalige Waterschapsbedrijf Limburg direct moeten melden bij het bevoegd gezag. Maar dat gebeurde niet tijdig of alleen bij het waterschap, terwijl het bij de gemeente of de omgevingsdienst had gemoeten. 

Lozingen
Tot 1 januari van dit jaar was Waterschapsbedrijf Limburg een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die in opdracht van Waterschap Limburg het afvalwater zuiverde in zeventien rwzi’s. Per die datum zijn beide organisaties samengevoegd. Dat feit staat volgens de woordvoerder los van de rechtszaak, maar het is wel de reden dat het waterschap hier nu over naar buiten treedt. 

Op de rwzi in Simpelveld leidde een storing van een perforatierooster op 12 februari 2022 tot een lozing van ongeveer 700 kubieke meter ongezuiverd water op de Eyserbeek. Ruim drie maanden later, op 24 mei, was er opnieuw een storing, waardoor een overstort plaatshad van ongeveer 500 kubieke meter. Deze incidenten werden alleen bij het waterschap gemeld.

Op de rwzi in Panheel leidde een storing op 28 september in datzelfde jaar tot een lozing van 6.689 kubieke meter afvalwater, waarover de overheid pas op 3 oktober werd geïnformeerd. Op 28 november werd een irreguliere lozing van 1.364 kubieke meter op deze locatie alleen gemeld aan het waterschap.

Meldingsplicht
Het OM zegt zwaar te tillen aan de wettelijke meldingsplicht. Het bevoegd gezag moet maatregelen kunnen treffen om eventuele gevolgen te beperken en nieuwe incidenten te voorkomen. "Het meldingssysteem bij het betreffende waterschapsbedrijf was onvoldoende op orde", zo luidde de conclusie. 

Omdat het waterschapsbedrijf het hiermee oneens was en volgens de officier van justitie ook onvoldoende verbetermaatregelen nam, besloot deze de zaak voor te leggen aan de strafrechter. 

Inmiddels is de meldingsprocedure wel aangepast, waardoor een boete volgens het OM volstaat. "Wij hebben de procedure kritisch tegen het licht gehouden en aangepast aan de wet- en regelgeving", aldus Van Neer. "En daarnaast hebben we de werkprocessen op alle rwzi’s verbeterd om ongewone voorvallen zoveel als mogelijk te voorkomen."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.