0
0
0
s2smodern

Het water van de Rijn is nog steeds niet schoon genoeg. Het doel van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW), om het zuiveringsniveau voor drinkwaterproductie te verlagen, is dan ook nog niet behaald.

Gerard Stroomberg vk 180 Gerard StroombergDat is een van de conclusies van het vandaag verschenen jaarrapport 2018 van RIWA-Rijn, een samenwerkingsverband van Nederlandse drinkwaterbedrijven. ''Een beetje een treurige vaststelling als we daar al achttien jaar mee bezig zijn’’, zegt directeur Gerard Stroomberg van RIWA-Rijn.

De Kaderrichtlijn Water is het meest omvattende instrument van het waterbeleid van de Europese Unie. De richtlijn schrijft voor dat de kwaliteit van het oppervlaktewater moet verbeteren, zodat het zuiveringsniveau voor drinkwaterproductie kan worden verlaagd.

Dit jaar voert de Europese Commissie een ‘fitness-check’ uit voor de KRW, die beoordeelt hoe effectief en efficiënt deze in 2000 ingevoerde wetgeving is.

Index
RIWA-Rijn presenteert in zijn jaarrapport voor het eerst een index die de ontwikkeling van de waterkwaliteit van de Rijn vanuit dit oogpunt beschrijft. ''Alle stoffen waar we last van hebben zitten nu in één getal’’, verklaart Stroomberg. Daaruit blijkt dat de beoogde vermindering van het zuiveringsniveau nog niet is waargemaakt.

''Dat wil niet zeggen dat er sinds de invoering van de KRW niets is gedaan om de waterkwaliteit van de Rijn te verbeteren’’, relativeert de directeur. ''Er is al veel verbeterd of in gang gezet, maar dat voorkomt niet dat de Rijn nog steeds niet zo schoon is als we zouden willen.’’

Het jaarrapport 2018 biedt een overzicht van de gemeten stoffen in het Nederlandse deel van het Rijnstroomgebied. De aangetroffen concentraties industriële chemicaliën, geneesmiddelen, bestrijdingsmiddelen en hun afbraakproducten zijn vergeleken met de streefwaarden in het European River Memorandum (ERM).

Ook dit jaar werden veel stoffen aangetroffen waarvan de concentraties deze streefwaarden overschreden, zoals bijvoorbeeld glyfosaat, pyrazool en diverse röntgencontrastmiddelen.

Droogte
Het rapport gaat tevens in op de impact van de droogte op de drinkwatervoorziening en beschrijft hoe de Nederlandse drinkwaterbedrijven die geheel of gedeeltelijk van de Rijn afhankelijk zijn daarmee zijn omgegaan.

''In 2018 ging het nog goed, maar de vraag hoe we ons kunnen voorbereiden op structurele droogte wordt steeds dringender’’, aldus Stroomberg. ''Je zag deze zomer al hoe het afgelopen jaar doorwerkt op het volgende. In die zin was 2018 een wake up-call: de langdurige droogte liet zien hoe kwetsbaar we zijn, met enerzijds de oprukkende verzilting vanaf de Noordzee en anderzijds de lage afvoer op de rivier, waardoor concentraties van verontreinigingen stegen.’’

Volgens RIWA-Rijn vraagt de bescherming van oppervlaktewater dat gebruikt wordt voor de drinkwaterproductie een wet- en regelgeving die beter is afgestemd op stoffen die voor drinkwater relevant zijn.

''Bij de Europese registratie van nieuwe stoffen, REACH, zou meer aandacht moeten worden gegeven aan stofeigenschappen als persistentie (slechte afbreekbaarheid) en mobiliteit (hoge wateroplosbaarheid), die ervoor zorgen dat stoffen moeilijk te verwijderen zijn bij de productie van drinkwater.’’

Register

Samen met RIWA-Maas, dat binnenkort met zijn jaarrapport komt, pleitte RIWA-Rijn vorig jaar voor een register voor industriële lozingen op de rivieren. Dat heeft nog niet tot resultaat geleid. ''Het blijft voor ons helaas een zoekplaatje’’, aldus Stroomberg.

 

MEER INFORMATIE
Jaarrapport 2018 – De Rijn
RIWA wil register van lozingen op Maas en Rijn

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.