secundair logo knw 1

Bestuurders Waterketen Groningen Noord-Drenthe ondertekenen samenwerkingsovereenkomst

In het noordoosten van Nederland werken 31 overheidsorganisaties in de watersector sinds 2011 samen in de Waterketen Groningen Noord-Drenthe. Vandaag werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, die het voortbestaan van de Waterketen tot 2025 garandeert. De komende jaren maken de samenwerkende organisaties de omgang met klimaatverandering tot speerpunt.

Sinds 2011 werken 31 organisaties samen in het verband Waterketen Groningen-Drenthe. Naast de 23 gemeenten van de provincie Groningen en 4 gemeenten uit Noord Drenthe, zijn dit de waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s en het Waterbedrijf Groningen en Waterleidingmaatschappij Drenthe.

Peter Groen 180 vk Peter GroenHet noordoostelijke samenwerkingsverband is een van de circa 45 verbanden waarin overheden op lokaal en regionaal samenwerken op watergebied. “We werken nu een aantal jaar samen en dat is een intensief proces geweest. De 31 deelnemende instellingen waren daar tevreden over, want alle organisaties gaven aan graag op deze manier door te willen”, zegt Peter Groen, waterregisseur Waterketen Groningen en Noord Drenthe. “Door op projecten in de waterwereld samen te werken, en letterlijk bij elkaar aan tafel te zitten, weten de medewerkers van verschillende gemeenten, waterschappen en waterbedrijven elkaar veel beter te vinden”.

TomTom
De samenwerkingsverbanden zijn opgezet om de kosten voor drinkwater, riolering en afvalwaterzuivering naar beneden te brengen. De afgelopen jaren heeft dat bijvoorbeeld geleid tot een uniform exploitatiemodel voor de deelnemende gemeentes en worden alle data eenduidig opgeslagen. Ook is er een soort Tomtom gemaakt waarop het hele watersysteem zichtbaar is. Groen: “Dat is eigenlijk een waterkaart met daarop geïntegreerd het watersysteem van gemeenten en waterschappen. Een waardevol project, waar we de komende jaren ook mee doorgaan”.

Speerpunt klimaat
De oorspronkelijke doelen van de samenwerking blijven behouden. Vanaf 2020 zal het watersamenwerkingsverband daarnaast een speerpunt maken van de omgang met klimaatverandering. “We gaan bijvoorbeeld berekenen hoeveel regenwater het riool aankan en manieren zoeken waarop we samen met inwoners oplossingen kunnen bedenken. Verder willen we onderzoeken of we warmte uit rioolwater kunnen toepassen”.

Kennis delen
Gemeenten blijven volgens Groen zelf verantwoordelijk voor hun klimaatstrategie, maar door regionaal samen te werken, hoeven ze niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. “We zijn natuurlijk met elkaar verbonden. Als samenwerkingsorganisatie gaan we niks voorschrijven, maar we kunnen wel kennis delen en de gemeenten faciliteren.”

Bestuurlijke regie
De afgelopen periode vond de samenwerking vooral op ambtelijk niveau plaats. Tussen 2020 en 2025 zullen de besturen van de gemeenten, waterschappen en waterbedrijven nauwer bij de Waterketen worden betrokken. “Er komt een bestuurlijke regiegroep. Dat geeft ook wel aan dat we de samenwerking willen versterken en over de grenzen van het waterwereldje heen willen kijken. Dat is bijvoorbeeld nodig bij een onderwerp als de regionale energiestrategie. Daar leveren wij als watersector een bijdrage aan, maar daarin spelen natuurlijk ook veel andere partijen een rol”.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.