0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

In het noordoosten van Nederland werken 31 overheidsorganisaties in de watersector sinds 2011 samen in de Waterketen Groningen Noord-Drenthe. Vandaag werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, die het voortbestaan van de Waterketen tot 2025 garandeert. De komende jaren maken de samenwerkende organisaties de omgang met klimaatverandering tot speerpunt.

Sinds 2011 werken 31 organisaties samen in het verband Waterketen Groningen-Drenthe. Naast de 23 gemeenten van de provincie Groningen en 4 gemeenten uit Noord Drenthe, zijn dit de waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s en het Waterbedrijf Groningen en Waterleidingmaatschappij Drenthe.

Peter Groen 180 vk Peter GroenHet noordoostelijke samenwerkingsverband is een van de circa 45 verbanden waarin overheden op lokaal en regionaal samenwerken op watergebied. “We werken nu een aantal jaar samen en dat is een intensief proces geweest. De 31 deelnemende instellingen waren daar tevreden over, want alle organisaties gaven aan graag op deze manier door te willen”, zegt Peter Groen, waterregisseur Waterketen Groningen en Noord Drenthe. “Door op projecten in de waterwereld samen te werken, en letterlijk bij elkaar aan tafel te zitten, weten de medewerkers van verschillende gemeenten, waterschappen en waterbedrijven elkaar veel beter te vinden”.

TomTom
De samenwerkingsverbanden zijn opgezet om de kosten voor drinkwater, riolering en afvalwaterzuivering naar beneden te brengen. De afgelopen jaren heeft dat bijvoorbeeld geleid tot een uniform exploitatiemodel voor de deelnemende gemeentes en worden alle data eenduidig opgeslagen. Ook is er een soort Tomtom gemaakt waarop het hele watersysteem zichtbaar is. Groen: “Dat is eigenlijk een waterkaart met daarop geïntegreerd het watersysteem van gemeenten en waterschappen. Een waardevol project, waar we de komende jaren ook mee doorgaan”.

Speerpunt klimaat
De oorspronkelijke doelen van de samenwerking blijven behouden. Vanaf 2020 zal het watersamenwerkingsverband daarnaast een speerpunt maken van de omgang met klimaatverandering. “We gaan bijvoorbeeld berekenen hoeveel regenwater het riool aankan en manieren zoeken waarop we samen met inwoners oplossingen kunnen bedenken. Verder willen we onderzoeken of we warmte uit rioolwater kunnen toepassen”.

Kennis delen
Gemeenten blijven volgens Groen zelf verantwoordelijk voor hun klimaatstrategie, maar door regionaal samen te werken, hoeven ze niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. “We zijn natuurlijk met elkaar verbonden. Als samenwerkingsorganisatie gaan we niks voorschrijven, maar we kunnen wel kennis delen en de gemeenten faciliteren.”

Bestuurlijke regie
De afgelopen periode vond de samenwerking vooral op ambtelijk niveau plaats. Tussen 2020 en 2025 zullen de besturen van de gemeenten, waterschappen en waterbedrijven nauwer bij de Waterketen worden betrokken. “Er komt een bestuurlijke regiegroep. Dat geeft ook wel aan dat we de samenwerking willen versterken en over de grenzen van het waterwereldje heen willen kijken. Dat is bijvoorbeeld nodig bij een onderwerp als de regionale energiestrategie. Daar leveren wij als watersector een bijdrage aan, maar daarin spelen natuurlijk ook veel andere partijen een rol”.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De titel van dit artikel is nietszeggend en had net zo goed kunnen luiden: 'bij alle watergedragen installaties is er een legionellarisico'. Legionella groeit nou eenmaal in een waterig milieu. Omdat risico het product is van kans en effect gaat het in werkelijkheid om de kans dat legionella kan groeien en het effect daarvan voor de omgeving.
Het risico (als resultante) kan dan gewoon heel erg klein zijn en is dat in de meeste gevallen waarschijnlijk ook. De kans op vermeerdering van legionella in een watersysteem houdt verband met veel factoren waarvan de temperatuur de belangrijkste is. De cases in Boxtel en Son hebben geleerd dat hoge temperaturen (> 30 grC) van het afvalwater hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het is ook al langer bekend dat Legionella pneumophila (als gevaarlijkste soort) vooral bij die temperaturen optimaal groeit. Bij effectieve afdekking en afzuiging van een bassin kan het effect naar de omgeving in feite naar nul worden gereduceerd en daarmee het risico! Het is onzinnig om dat op voorhand voor alle systemen te gaan eisen, want de kans op vermeerdering van Legionella pneumophila in biologische systemen met temperaturen < 30 grC zal ongetwijfeld een stuk kleiner zijn. Laten we dat eerst goed onderzoeken.
Verder is het onbegrijpelijk dat de Omgevingsdiensten inzetten op een doelvoorschrift met een harde eis dat er geen legionella in de lucht en het effluent zit. Het is namelijk praktisch gezien gewoon niet haalbaar en het leidt tot hoge maatschappelijke kosten en de toevoeging van veel ongewenste desinfectiemiddelen van effluenten. Vergeet niet dat in de lucht en het effluent van een gemiddelde RWZI ook Legionella pneumophila wordt aangetroffen (in aanzienlijk lage concentraties als bij de zuivering in Boxtel). Hoe zou je in de zuivering Legionella moeten bestrijden? Moeten we al ons RWZI-effluent gaan chloren of met UV behandelen?
Ik lees hier een typisch voorbeeld van een overheid die neigt tot een overreactie om in de toekomst elke aansprakelijkheid te kunnen weerleggen. Ondertussen wordt een groot deel van de industrie opgezadeld met het maken van hoge extra kosten voor het bestrijden van een relatief laag risico.
Jan Pronk maakte ooit als Minister van VROM dezelfde fout bij de Tijdelijke Regeling Legionellapreventie die zo'n beetje voor alle collectieve leidingwatersystemen in Nederland het legionellarisico moest gaan indammen. Dat moest worden teruggedraaid (naar alleen de prioritaire instellingen) want de maatschappelijke kosten die dat veroorzaakte waren simpelweg te hoog.
Leuk dat jullie aandacht besteden aan de notitie over de Nationale analyse waterkwaliteit, maar de stof die het meest overschrijdt is niet aluminium, maar ammonium. Als je dat wijzigt in de titel en tekst van de laatste alinea, klopt het verhaal weer.
Helaas zijn de filmpjes niet via het YouTube kanaal te vinden.
Grappig dat er nu pas actie via een collectief wordt opgestart. Waarom kun je in Nederland anno 2019 niet je douche water hergebruiken in je WC?!? Het zou verplicht moeten worden in nieuwbouw en een mogelijkheid in bestaande bouw, bijv via een platte tank in de kruipruimte.
@Wijnand VisserMet dank. Is aangepast.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het