secundair logo knw 1

Een drone filmt de IJsseldijk bij Herxen.

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDO Delta) heeft als test een drone ingezet om zwakke plekken in de IJsseldijk op te sporen.

De drone maakt warmtebeelden, die wijzen op zogeheten wellen. Dit kunnen voorbodes zijn van tunneltjes die zand meevoeren, waardoor de dijk instabiel kan worden. Het water dat uit een wel stroomt heeft een andere temperatuur dan het water in de kwelsloot aan de binnenzijde van de dijk.

''Het was wachten op hoogwater om te kunnen testen of het werkt. En dat doet het'', zegt woordvoerder Herald van Gerner van WDO Delta. De toepassing van een drone is volgens hem effectief, omdat het snel inzicht geeft en de gegevens direct bruikbaar zijn. Ook kan de op afstand bestuurbare drone op locaties komen die per voet moeilijk bereikbaar zijn.

De warmtebeelden zijn gemaakt bij Olst en Herxen, op plekken waarvan al bekend was dat er wellen zitten. Ter controle is er daarom ook gefilmd op locaties waar die niet zijn. Extra maatregelen zijn volgens Van Gerner nu niet nodig. ''We houden deze kwetsbare plekken wel goed in de gaten.''

Grondradar

Morgen zet WDO Delta bij wijze van proef in samenwerking met Defensie een grondradar in om het risico op ‘piping’ snel op te kunnen sporen. Door de hoge waterdruk baant het water zich een weg onder de dijk door en neemt het onderweg zand mee. Daardoor ontstaan langgerekte holtes (‘pijpen’) in of onder de dijk.

Binnenkort worden de ervaringen met zowel de drone als de grondradar uitgebreid geëvalueerd. 

Lees ook het bericht op de website van WDO Delta: Thermisch beeld van dronemeting bij Herxen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.