secundair logo knw 1

Foto: WUR

Een innovatieve tuinbouwkas van Wageningen University & Research verbetert de waterefficiëntie in de tuinbouw in Libanon én biedt werk aan Syrische vluchtelingen in het land.

Efficiënter watergebruik is erg belangrijk in Libanon, omdat het steeds moeilijker wordt voldoende water van goede kwaliteit te krijgen. Een waterefficiënte tuinbouwkas waaraan de unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research en het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken meewerken, is onderdeel van een project dat moet zorgen voor meer waterefficiëntie in de tuinbouw in de Libanese Bekaa-vallei. Het project richt zich op duurzame voedselvoorziening én op werkgelegenheid voor Syrische vluchtelingen in Libanon.

De kas is de afgelopen maanden ontworpen, op basis van lokale weergegevens, en wordt momenteel gebouwd. Belangrijk uitgangspunt is dat de kas betaalbaar is voor lokale telers en optimale teeltcondities creëert in het plaatselijke klimaat.

De kas heeft betere ventilatie dan traditionele kassen, zodat overtollige warmte beter afgevoerd kan worden. Insectengaas zorgt ervoor dat er minder bestrijdingsmiddelen gebruikt hoeven worden en een passief verwarmingssysteem – een soort kruik – zorgt ervoor dat het in voorjaar ’s nachts niet al te koud wordt in de kas.

Deze drie innovaties samen leiden tot minder gebruik van water en bestrijdingsmiddelen en een hogere opbrengst. Juist die hogere opbrengst zorgt voor nieuwe werkgelegenheid, waarvoor Syrische vluchtelingen worden ingezet. De afgelopen jaren is de bevolking van Libanon met 25 procent gestegen. Door de oorlog in Syrië is tegelijkertijd een belangrijke afzetmarkt verdwenen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.