secundair logo knw 1

Vlaamse boeren pompen water uit een kanaal tijdens de droge zomer van 2018 I foto: Spotter2 / Wikimedia Commons

De Vlaamse regering gaat met een Blue Deal de droogte aanpakken. Hierin worden zeventig acties voor onder meer ontharding in steden en circulair watergebruik in landbouw en industrie gebundeld. In eerste instantie is 75 miljoen euro beschikbaar, in het najaar komt er extra geld bij.

Droogte is zo mogelijk een nog groter probleem bij onze zuiderburen dan hier te lande. Zo heeft België een ‘hoge waterstress’ volgens een internationale index. Vlaanderen doet het relatief nog slechter dan de twee andere gewesten. De Vlaamse regering wil nu met een Blue Deal de droogteproblemen aanpakken.

Zuhal DemirZuhal Demir (foto: Paul van Welden / Wikimedia Commons)

Dat maakte Zuhal Demir, minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, gisteren bekend. “Met deze Blue Deal slaat Vlaanderen resoluut de weg in van minder verharding, meer vernatting en natuur en maximaal circulair watergebruik.”

Taskforce op hoog niveau
In de Blue Deal worden zeventig acties gebundeld. De Vlaamse regering trekt hiervoor in eerste instantie 75 miljoen euro uit en besluit in het najaar hoeveel extra geld erbij komt. Om toe te zien op de uitvoering van de acties, wordt op hoog niveau een Taskforce Droogte  ingesteld. Hierin zitten behalve ministers, provinciegouverneurs en bestuurders van partijen uit onder andere de watersector ook de bekende ‘waterprofessoren’ Marijke Huysmans (Vrije Universiteit België en KU Leuven) en Patrick Willems (KU Leuven).

Demir legt op de site van haar eigen partij Nieuw-Vlaamse Alliantie uit waarom voor deze aanpak is gekozen. “We zijn vastberaden Vlaanderen te vernatten en onze waterbevoorrading te verbeteren. Niet investeren in de strijd tegen droogte zou nefast (funest, red.) zijn voor de weerbaarheid van onze industrie en onze landbouw. Bovendien zijn onthardingsprojecten stuk voor stuk extra werk voor wegenwerkers en de bouwsector. De aanleg van natte natuur en grootschalige bufferbekkens zorgen dan weer voor behoorlijk wat werkgelegenheid voor grondwerkers. Bovendien is extra natte natuur vaak toeristisch ontsluitbaar, hetgeen ook indirect economische activiteiten met zich meebrengt.”

Reeks van maatregelen
In de Blue Deal wordt een reeks van maatregelen opgenomen. In vogelvlucht de belangrijkste plannen van de Vlaamse regering.

• Natte natuur.
De bedoeling is om moerassen, plassen, meren en natte graslanden te herstellen. Vlaanderen heeft in de laatste vijftig à zestig jaar ongeveer 75 procent van de natte natuur verloren.

• Waterbuffers.
Er wordt sterk ingezet op de aanleg van groot- en kleinschalige waterbuffers. De aanleg van grote waterbuffers levert de nodige reservecapaciteit uit. Ook krijgen waterlopen hun oude meanderende vorm terug. Kleine stuwen in afwateringsgrachten zorgen ervoor dat meer water in de grond infiltreert en zo het grondwater wordt aangevuld.

• Industrie en landbouw.
De Vlaamse regering ziet deze sectoren als een belangrijk onderdeel van de oplossing. Vanaf 2022 moeten bedrijven een wateraudit of -scan laten uitvoeren om in aanmerking te komen voor subsidies en vergunningen van de Vlaamse overheid. Voor grootverbruikers en bedrijven met een grote verharde oppervlakte wordt een waterscan verplicht.

• Lokale droogteplannen.
Met het initiatief Vlaanderen breekt uit worden goede onthardingsingrepen door lokale besturen gestimuleerd. Gemeenten komen vanaf 2024 alleen met een ambitieus hemelwater- en droogteplan nog in aanmerking voor watergerelateerde subsidies.

• Tegengaan van lekverliezen.
Het doel is dat tegen het eind van 2025 Vlaanderen tot de wereldtop behoort, als het gaat om waterleidingen zonder lekken. Dit betekent een score van minder dan 0,5 op de Infrastructure Leak Index. Er start daarom versneld een traject voor innovatie en realisatie bij waterbedrijven. Hun inspanningen om het doel te halen mogen niet leiden tot een hogere waterfactuur.

• Meldingsplicht.
Wie water uit een onbevaarbare waterloop wil halen, moet dat voortaan melden. De regering wil hiermee een beter zicht krijgen op de hoeveelheid water die door andere partijen wordt afgenomen.

• Waterbevoorrading.
De Vlaamse regering stelt een strategisch actieplan voor de waterbevoorrading op. Hierin staan investeringsprojecten van de drinkwatermaatschappijen in verband met de leveringszekerheid. Ook komt er in Vlaanderen een centrale regie voor drinkwatervoorziening.

Tweet Marijke Huysmans

Tweet Patrick Willems 

MEER INFORMATIE
Toelichting door minister Demir op site N-VA 
H2O-interview met professor Marijke Huysmans
H2O-bericht Vlaamse drinkwatervoorziening in mei
H2O-bericht met mening van Vlaamse experts

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geheel eens met de reactie van dhr. Peters. "Natuur is leuk", maar even niet als het de landbouw in de weg zit. Dan poetsen we het weg als lastig (kleine snippers??) of ongewenst. Gemiste kans want, afgezien de intrinsieke verantwoording die de overheid en haar burgers heeft voor het behoud van onze natuur is het ook van groot belang voor drinkwater, economie (recreatie/vestigingsklimaat), wetenschap en het welbevinden van miljoenen mensen. En dat poets je niet weg tegen de marginale landbouw- en visserijbelangen. 
Ik vond het regeerakkoord een verademing na jaren waarin de werkende meerderheid de hobbies van allerlei clubs betaalde. Als kostwinner betaalde ik sowieso elke maand al een flinke boete. Er is in het hele akkoord toch ook geen enkele veroordeling te lezen voor mensen die vrijwillig kiezen "groen" te leven? Als je dat wilt, ben je toch vrij daarin?
Passende citaten: "Er wordt ingezet op: Een nieuwe, regio-specifieke derogatie van de Nitraatrichtlijn (gebaseerd op gemeten waterkwaliteit zoals in andere landen). En nog een: Daarvoor worden voor natuur, waterkwaliteit, klimaat en luchtverontreiniging waar mogelijk bedrijfsspecifieke emissiedoelen geformuleerd." Wat zijn dat voor criteria? In welke regio's moet dan worden gemeten en waar en bij welke bedrijven passen we dan welke criteria toe? Wie gaat al die gegevens verzamelen en al die metingen desgewenst opnieuw doen? Hoe lang gaat dat duren en hoeveel vervuiling moeten we dan nog toestaan?  En waar slaat 'waar mogelijk' op? We weten toch allang welke industriële vervuiling er is, waar die zich bevindt, en er is toch een kaderrichtlijn water? Dit gaat inderdaad over een ander land. Een ongewenst land.
Tja Jos, Nederland weer van “ons”. Het lijkt mij dat er verschillende “ons” zijn. In veel herken ik mij niet. Kennelijk behoor ik tot een ander “ons”. De “plannen”, ik word er nogal verdrietig van. Ik heb veel bewondering voor jou strijd en lees jouw publicaties graag.
Ik zal nader onderzoek doen naar de feitelijke cijfers die hierbij horen Dit weet ik wel dat mn veelal graslanden die grenzen aan Natura-2000 gebieden vrijwel 100% vrij zijn van toepassing chemische gewasbeschermingsmiddelen. Deze ondernemers moeten zoiets via loonwerkers laten uitvoeren en dat zijn relatief hoge kosten EN zij hebben weinig problemen met wat kruiden in get gras. Uitgezonderd wel daar waar distelvelden jaren zijn gekweekt door onzorgvuldig natuurbeheer!