0
0
0
s2smodern

Nederlanders denken dagelijks veel minder kraanwater te gebruiken dan zij in werkelijkheid doen. Om hen te bewegen tot besparing heeft drinkwaterbedrijf Vitens de campagne ‘Zuinig op ons water’ gelanceerd. Het publieksoffensief wordt ondersteund door Waterbedrijf Groningen, WMD, de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht en de waterschappen en een aantal gemeenten in Noordoost-Nederland.

“Tijdens de zeer droge zomer kreeg ik vaak de vraag: redden jullie het nog? Daarna was de vraag vooral: is drinkwater niet te goedkoop? Daarmee geven mensen aan dat zij water wel erg gemakkelijk gebruiken. Met de lage waterprijs van nu 1,03 euro voor duizend liter gaan wij niet rommelen, maar het bewustzijn kunnen we wel actief stimuleren”, zegt directievoorzitter Jelle Hannema van Vitens.

Jelle Hannema VitensJelle Hannema

Vandaar dat Neerlands grootste waterbedrijf de publiekscampagne ‘Zuinig met ons water’ is gestart. Hannema: “We willen mensen bewust maken van zowel de hoeveelheid water die ze gebruiken als de kwaliteit van water. Want kraanwater is een hoogwaardig product dat meestal laagwaardig wordt gebruikt.”

‘Water voor nu en later’
Uit een onderzoek van Kantar Public in opdracht van Vitens blijkt dat Nederlanders denken dat zij elke dag 60 liter water verbruiken, terwijl dit in werkelijkheid het dubbele is. Zo kost een douchebeurt die gemiddeld 8,3 minuten duurt, al 70 liter water. Drie tips om water te besparen staan in de campagne centraal: korter douchen scheelt al veel, gebruik het hele jaar door water uit een regenton voor de tuin en gebruik op de wc de juiste knop op het juiste moment.

De publiekscampagne wordt in heel 2019 gehouden, vertelt Hannema. “Wij zetten de gebruikelijke communicatiekanalen in zoals advertenties en sociale media. Ook krijgen al onze bussen een campagnesticker. Verder dragen we onze boodschap uit bij elk contact met klanten. Vanwege de campagne hebben is onze oude pay-off ‘Laat water voor je werken’ vervangen door ‘Water voor nu en later’.”

 'Kraanwater is een hoogwaardig product dat meestal laagwaardig wordt gebruikt'

De media besteden vandaag uitgebreid aandacht aan de lancering van het publieksoffensief. “Dat was ook de bedoeling maar het is fijn dat er zoveel belangstelling is”, zegt Hannema. “Het onderwerp spreekt blijkbaar tot de verbeelding.”

Bredere strategie
De campagne concentreert zich vooral op Noordoost-Nederland. De oproep van Vitens wordt ondersteund door verschillende partijen in deze regio: de Drentse drinkwaterleverancier WMD, Waterbedrijf Groningen, de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht, de waterschappen en diverse gemeenten. Waarom wordt er geen landelijke campagne van alle drinkwaterbedrijven gehouden? Dat heeft volgens Hannema te maken met regionale verschillen. “De kernboodschap is bij ieder waterbedrijf hetzelfde, maar de urgentie en regionale dynamiek zorgen voor een extra accent in het Noordoosten. De impact van de droogte en de droogte zelf hebben zich hier het meest gemanifesteerd.”

In deze regio vinden partijen elkaar in het duurzaam gebruik van het watersysteem, merkt Hannema op. “De publiekscampagne is een van de elementen in een veel bredere gezamenlijke strategie. Wij richten ons hiermee op de vraagkant, maar we nemen ook maatregelen aan de aanbodkant. Samen met de provincies en waterschappen kijken we naar het toekomstbestendig beheren van het hele watersysteem. Hierbij redeneren we vanuit het watersysteem, dus niet vanuit bestuurlijke grenzen. Het gaat niet alleen om waterwinning maar ook om aspecten als water vasthouden, plekken voor de natuur en de toekomst van de landbouw. Er komt een gezamenlijke agenda.”

Sterke groei van vraag
De Vitens-topman wijst erop dat de vraag naar drinkwater de laatste vijf jaar is gegroeid als gevolg van economische en demografische ontwikkelingen en klimaatverandering. Het waterbedrijf leverde 377 miljoen kubieke meter drinkwater in 2018, een stijging met 31 miljoen kubieke meter ofwel 9 procent ten opzichte van 2014. Deze toename komt overeen met het landelijke beeld.

“De groei gaat erg hard en past op een aantal locaties niet meer binnen onze huidige vergunningsruimte”, licht Hannema toe. “Daarom zijn we met provincies in gesprek over extra ruimte. Dat gesprek loopt erg goed. Uiteraard gaan we zelf na hoe het leidingennet nog kan worden versterkt. Voor de langere termijn kijken we naar fundamenteel andere keuzes in het waterwinconcept. Nu wint Vitens water op enkele kwetsbare plekken. Dat is historisch zo gegroeid, maar er zijn ook minder kwetsbare locaties denkbaar.”

Vraag nog over de korte termijn: stel dat deze zomer even warm en droog wordt als de vorige en het waterverbruik opnieuw 30 tot 40 procent hoger ligt? Is dat voor Vitens ditmaal gemakkelijker op te vangen? “Wij hebben nu op een aantal plekken iets meer capaciteit”, antwoordt Hannema. “Maar ik denk dat we in een vergelijkbare situatie terechtkomen.”

 

MEER INFORMATIE
Vitens over lancering campagne
Besparingstips door Waterbedrijf Groningen
Jelle Hannema over lessen van de droogte
Artikel magazine H2O: Leren van de droogte

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Jan Schraverus · 1 years ago
    Heb nog een goeie tip, een verbod op verkoop van zwembaden van 5000/6000 liter water voor achter in de tuin.
    Daar lees je en hoor niets over in de campagnes over zuinig omgaan met drinkwater.

Laatste reacties op onze artikelen

Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?
Op welke manier wordt dan fosfaat teruggewonnen?
Hoe bepaal je virusdeeltjes in een millimeter rioolwater?
Zou een milliliter niet handiger zijn?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.