0
0
0
s2sdefault

Veel gemeenten hebben eind vorig jaar snel geprofiteerd van een aangekondigde versoepeling van de overgangsregeling voor het afschaffen van de ondergrondse precariobelasting. Dit is een doorn in het oog van Vewin, Vereniging van waterbedrijven in Nederland.

De Tweede Kamer behandelt eind deze maand het wetsvoorstel om de precariobelasting voor ondergrondse leidingen in een periode van tien jaar af te schaffen. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kwam in december met een wetswijziging waarmee deze overgangsregeling wordt verruimd. Volgens het oorspronkelijke wetsvoorstel mogen alleen gemeenten die al in 2015 precariobelasting toepasten, daarmee tot 2027 doorgaan. Op basis van het nieuwe voorstel van Plasterk is dat ook mogelijk voor gemeenten die de belasting in 2016 introduceerden.

Op 2 januari publiceerde de Volkskrant het bericht dat veel gemeenten hiervan hebben geprofiteerd. Ongeveer 70 van de 390 gemeenten hebben op de valreep van 2016 precariobelasting ingevoerd, naast de 90 gemeenten die deze belasting al aan nutsbedrijven oplegden. Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van de energienetbeheerders, heeft berekend dat burgers de komende tien jaar zo’n 3 miljard euro aan ondergrondse precariobelasting kwijt zullen zijn. Daarvan is een bedrag van 1,3 miljard euro toe te rekenen aan de versoepeling van de overgangsregeling.

“Helaas klopt het bericht”, zegt Hendrik Jan IJsinga, stuurgroepsecretaris bij Vewin. “We signaleren een explosieve stijging van het aantal gemeenten dat de precariobelasting oplegt en de bedragen die worden geheven. Gemeenten gebruiken deze belasting vaak om begrotingstekorten te dichten. In sommige gemeenten betalen inwoners zelfs jaarlijks 65 euro meer voor precario bovenop de drinkwaterrekening van gemiddeld 180 euro.”

Het door Netbeheer Nederland genoemde extra bedrag van 1,3 miljard euro kan IJsinga niet bevestigen. “Voor drinkwaterbedrijven gaat het mogelijk om in totaal 42 miljoen euro per jaar, dus 420 miljoen euro tot 2027.” Ook is het aantal gemeenten dat precariobelasting aan drinkwaterbedrijven oplegt, niet hetzelfde als bij energienetbeheerders. “In 2015 legden 37 gemeenten precariobelasting op aan drinkwaterbedrijven en in 2016 kwamen er 22 bij. Door de wijziging van de overgangsregeling kunnen nog eens 125 gemeenten dit tot 2027 doen. Zij hebben een verordening die het heffen van precariobelasting voor drinkwaterbedrijven mogelijk maakt.”

IJsinga vertelt dat Vewin al lang pleit voor afschaffing van de precariobelasting. “Deze indirecte en ondoorzichtige belasting hoort niet thuis op de drinkwaterrekening. Daarom zijn we blij met het wetsvoorstel om de precariobelasting af te schaffen. De overgangstermijn van tien jaar is echter veel te lang. Dat is helemaal niet nodig gezien de gemeentelijke begrotingscyclus.” Vooral de verruiming is een heel slechte wijziging die volgens IJsinga moet worden teruggedraaid. “Hierdoor gaan nog veel meer mensen extra belasting betalen voor een eerste levensbehoefte. We adviseren de Tweede Kamer de wetswijziging van minister Plasterk ongedaan te maken.”

Lees meer in het position paper van Vewin.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.