secundair logo knw 1

Een stukje van de Markermeerdijken

Het ziet ernaar uit dat de versterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam begin 2019 van start kan gaan. Na twaalf jaar voorbereiding heeft Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) de plannen vastgesteld.

Dat gebeurde gisteravond tijdens een drukbezochte vergadering van het algemeen bestuur, waarbij verschillende insprekers opnieuw hun zorgen over de versterking uitten. Toch is het met het oog op de veiligheid nu tijd dat de schop de grond in gaat, meent bestuurder Kees Stam. ''Na jaren van voorbereiding heeft het bestuur zijn verantwoordelijkheid genomen.’’

Het hoogheemraadschap noemt de Markermeerdijken zelf ''de best onderzochte dijken van Nederland’’. Het gaat om bijna 33 kilometer tussen Hoorn en Durgerdam. Deze monumentale dijken voldoen niet meer aan de veiligheidseisen en zijn daarom afgekeurd.

De Alliantie Markermeerdijken, een samenwerking van HHNK en de marktpartijen Boskalis en VolkerWessels, maakte de plannen in opdracht van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en voert die ook uit. In totaal is daarmee een bedrag van circa 500 miljoen euro gemoeid.

Patstelling
Een van de grootste aanpassingen in de oorspronkelijke plannen betreft het traject bij Uitdam. Het idee was om de dijk hier enkele meters te verleggen, maar dat stuitte op veel weerstand bij de bewoners. Om de patstelling te doorbreken, werd deltacommissaris Wim Kuijken begin 2017 gevraagd om onafhankelijk advies.

Nadat hij vier maanden lang met alle betrokkenen had gesproken, raadde Kuijken aan de dijk te versterken met dijknagels in plaats van die te verleggen. Deze veel duurdere oplossing was volgens hem cultuurhistorisch en landschappelijk gezien gerechtvaardigd. Dat advies is opgevolgd en maakt nu onderdeel uit van het totaalplan, Projectplan Waterwet geheten.

Dat geldt niet voor het traject bij Durgerdam. Daarvoor is meer tijd nodig, zegt woordvoerder Ramona Smak van de Alliantie. ''Het participatieproces loopt nog. Er komt een apart projectplan, naar verwachting volgend jaar.’’

Zienswijzen
Het Ontwerp Projectplan Waterwet heeft in december 2017 en januari 2018 ter inzage gelegen. Daarop zijn 142 zienswijzen binnengekomen. Mede naar aanleiding daarvan is het plan op onderdelen aangepast. Het gaat bijvoorbeeld om het behoud van een aantal strandjes langs de dijk.

''En ook de nieuwste technische inzichten zijn hierin verwerkt’’, aldus Smak. Het plan geeft uitgebreid aan hoe wordt omgegaan met cultuurhistorische, archeologische en natuurwaarden. 

Het is nu aan de provincie Noord-Holland om een besluit te nemen over de omgevingsvergunningen. Dat valt naar verwachting eind oktober, nadat de Statencommissie en Provinciale Staten daarover op respectievelijk 24 september en 8 oktober hun zegje hebben gedaan. Tegen dat besluit kunnen belanghebbenden nog in beroep gaan bij de Raad van State.

MEER INFORMATIE
Projectplan Waterwet
Deltacommissaris adviseert om dijk bij Uitdam niet te verplaatsen
Dijk Uitdam definitief niet verplaatst

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waterniveau in rivieren stijgt niet over de volle lengte. Pas in het deltagebied wordt er overlast ondervonden. 
Hoe denk je dat een rivier met een waterval over de volle lente evenveel stijgt??


Het aanblijven van Woolderink in het waterschapsbestuur zal niet de rust brengen om op een verantwoorde manier besluiten te nemen, wrok zal meespelen in de besluitvorming, integriteit is een issue in politiek en bestuur.
Dus rest maar 1 ding.
Juist opstappen
De term richtlijn is hier onjuist. Het gaat om een richtsnoer (guidance document). Een richtlijn heeft de status van wetgeving, een richtsnoer niet. Verder prima initiatief. 
@A.VosZo voelt het wel soms, he?  Maar met naar elkaar wijzen en zeggen 'zolang hij niet iets doet, doe ik ook niets' komen we niet verder. We zijn helaas niet zo braaf, NL heeft zelfs de rechter nodig gehad om ons te dwingen ons afgesproken huiswerk te doen. (Urgenda)
Misschien sneller de dijken ophogen. Al stoot ons landje geen CO2 meer uit, en rijden we allemaal elekritisch, weinig vee, geen gas meer, geen hout stook, dan nog blijft de zeespiegel stijgen - niet iedereen is zo braaf als wij zijn.