secundair logo knw 1

Opknapbeurt voor Haringvlietbrug (foto: Peter Edelman/Flickr)

De komende tien jaar krijgen minstens tachtig bruggen, tunnels en sluizen een ingrijpende opknapbeurt. Het kabinet trekt daarvoor vanaf 2020 350 miljoen euro per jaar uit. Dat is meer dan een verdubbeling van het huidige budget voor groot onderhoud.

“We gaan verjongen, vernieuwen en verduurzamen.” Met die uitspraak gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vanochtend het startsein voor de grote onderhoudsoperatie. Veel verouderde infrastructurele werken die in de jaren 50 en 60 zijn gebouwd, worden door Rijkswaterstaat aangepakt in het kader van het Programma Vervanging en Renovatie. Daarvoor is vanaf 2020 jaarlijks een bedrag van 350 miljoen euro beschikbaar. Nu is dat 150 miljoen euro per jaar.

De vernieuwing is bedoeld om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van wegen en vaarwegen te garanderen. Van Nieuwenhuizen spreekt van de grootste onderhoudsopgave in de Nederlandse geschiedenis. Volgens haar is investeren in de bestaande infrastructuur erg effectief om de files terug te dringen. De focus van deze investeringen wordt de komende jaren enigszins verlegd. “Naast nieuw asfalt is het minstens zo belangrijk dat wat we hebben liggen, goed functioneert. De focus is: vernieuwen en verjongen waar het kan, nieuwe aanleg waar het moet.”

Ten minste tachtig bruggen, tunnels en sluizen worden tot 2028 onder handen genomen, zoals de Van Brienenoordbrug, de Haringvlietbrug en de Velsertunnel. Ook worden onder meer de Krammersluizen, de Prinses Marijkesluis en stuwen in de Maas opgeknapt. Er lopen al voor veertig objecten projecten. Van Nieuwenhuizen besluit later dit jaar over de volgorde van aanpak van de andere veertig objecten. Om de overlast voor het verkeer binnen de perken te houden, worden de projecten over een lange periode gespreid.

De bedoeling is dat bij de infrastructurele werken de nieuwste technieken worden toegepast, om daarmee toekomstige storingen te kunnen voorkomen. Ook veiligheid en cybersecurity zijn belangrijke uitgangspunten. De infrastructuur wordt tevens verduurzaamd. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan bruggen en sluizen die energieneutraal opereren.

Lees meer in het bericht van het ministerie van IenM

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.