secundair logo knw 1

Opknapbeurt voor Haringvlietbrug (foto: Peter Edelman/Flickr)

De komende tien jaar krijgen minstens tachtig bruggen, tunnels en sluizen een ingrijpende opknapbeurt. Het kabinet trekt daarvoor vanaf 2020 350 miljoen euro per jaar uit. Dat is meer dan een verdubbeling van het huidige budget voor groot onderhoud.

“We gaan verjongen, vernieuwen en verduurzamen.” Met die uitspraak gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vanochtend het startsein voor de grote onderhoudsoperatie. Veel verouderde infrastructurele werken die in de jaren 50 en 60 zijn gebouwd, worden door Rijkswaterstaat aangepakt in het kader van het Programma Vervanging en Renovatie. Daarvoor is vanaf 2020 jaarlijks een bedrag van 350 miljoen euro beschikbaar. Nu is dat 150 miljoen euro per jaar.

De vernieuwing is bedoeld om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van wegen en vaarwegen te garanderen. Van Nieuwenhuizen spreekt van de grootste onderhoudsopgave in de Nederlandse geschiedenis. Volgens haar is investeren in de bestaande infrastructuur erg effectief om de files terug te dringen. De focus van deze investeringen wordt de komende jaren enigszins verlegd. “Naast nieuw asfalt is het minstens zo belangrijk dat wat we hebben liggen, goed functioneert. De focus is: vernieuwen en verjongen waar het kan, nieuwe aanleg waar het moet.”

Ten minste tachtig bruggen, tunnels en sluizen worden tot 2028 onder handen genomen, zoals de Van Brienenoordbrug, de Haringvlietbrug en de Velsertunnel. Ook worden onder meer de Krammersluizen, de Prinses Marijkesluis en stuwen in de Maas opgeknapt. Er lopen al voor veertig objecten projecten. Van Nieuwenhuizen besluit later dit jaar over de volgorde van aanpak van de andere veertig objecten. Om de overlast voor het verkeer binnen de perken te houden, worden de projecten over een lange periode gespreid.

De bedoeling is dat bij de infrastructurele werken de nieuwste technieken worden toegepast, om daarmee toekomstige storingen te kunnen voorkomen. Ook veiligheid en cybersecurity zijn belangrijke uitgangspunten. De infrastructuur wordt tevens verduurzaamd. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan bruggen en sluizen die energieneutraal opereren.

Lees meer in het bericht van het ministerie van IenM

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.