secundair logo knw 1

Opknapbeurt voor Haringvlietbrug (foto: Peter Edelman/Flickr)

De komende tien jaar krijgen minstens tachtig bruggen, tunnels en sluizen een ingrijpende opknapbeurt. Het kabinet trekt daarvoor vanaf 2020 350 miljoen euro per jaar uit. Dat is meer dan een verdubbeling van het huidige budget voor groot onderhoud.

“We gaan verjongen, vernieuwen en verduurzamen.” Met die uitspraak gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vanochtend het startsein voor de grote onderhoudsoperatie. Veel verouderde infrastructurele werken die in de jaren 50 en 60 zijn gebouwd, worden door Rijkswaterstaat aangepakt in het kader van het Programma Vervanging en Renovatie. Daarvoor is vanaf 2020 jaarlijks een bedrag van 350 miljoen euro beschikbaar. Nu is dat 150 miljoen euro per jaar.

De vernieuwing is bedoeld om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van wegen en vaarwegen te garanderen. Van Nieuwenhuizen spreekt van de grootste onderhoudsopgave in de Nederlandse geschiedenis. Volgens haar is investeren in de bestaande infrastructuur erg effectief om de files terug te dringen. De focus van deze investeringen wordt de komende jaren enigszins verlegd. “Naast nieuw asfalt is het minstens zo belangrijk dat wat we hebben liggen, goed functioneert. De focus is: vernieuwen en verjongen waar het kan, nieuwe aanleg waar het moet.”

Ten minste tachtig bruggen, tunnels en sluizen worden tot 2028 onder handen genomen, zoals de Van Brienenoordbrug, de Haringvlietbrug en de Velsertunnel. Ook worden onder meer de Krammersluizen, de Prinses Marijkesluis en stuwen in de Maas opgeknapt. Er lopen al voor veertig objecten projecten. Van Nieuwenhuizen besluit later dit jaar over de volgorde van aanpak van de andere veertig objecten. Om de overlast voor het verkeer binnen de perken te houden, worden de projecten over een lange periode gespreid.

De bedoeling is dat bij de infrastructurele werken de nieuwste technieken worden toegepast, om daarmee toekomstige storingen te kunnen voorkomen. Ook veiligheid en cybersecurity zijn belangrijke uitgangspunten. De infrastructuur wordt tevens verduurzaamd. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan bruggen en sluizen die energieneutraal opereren.

Lees meer in het bericht van het ministerie van IenM

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/  
Duidelijk artikel met interessante observaties!
Mbt referentie #2 zou het beter zijn te verwijzen naar Bil et al., 2021 (https://doi.org/10.1002/etc.4835).
Prachtig initiatief! Nu het hele stroomgebied van de Berkel als ruimtelijke eenheid bekijken ,vervuilers opsporen en voorstellen voor ruimtelijke ontwikkeling (incl. bescherming)met elkaar bedenken.cf kaderrichtlijn water.