0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Er is een oplossing gevonden voor het tekort dat er nog was bij het plan om de Lorentzsluizen op de Afsluitdijk te verbreden. Het kabinet en de IJsselmeerregio trekken extra geld uit en verder is het ontwerp versoberd. Hiermee is de financiering rondgebreid.

De Afsluitdijk krijgt een ingrijpende opknapbeurt en in het kader daarvan worden de spuisluizen van het Lorentzcomplex bij Kornwerderzand versterkt. De IJsselmeerregio ijvert er al lang voor om ook de doorgang van de grote schutssluis te verbreden, van 14 naar 25 meter. Dan kunnen grotere schepen het IJsselmeer bereiken en dat biedt de scheepswerven in Makkum, Vollenhove, Urk en Kampen de kans om verder te groeien. De regio verwacht dat de verbreding drieduizend arbeidsplaatsen oplevert.

De financiering was tot nu toe het struikelblok. Het project gaat in totaal naar schatting 215 miljoen euro kosten. Daarvan was ongeveer 60 procent al gedekt door bijdragen die het Rijk en de regionale overheden en bedrijven hadden toegezegd, maar er bleef geruime tijd een gat van 85 miljoen euro over. Dat is nu in twee stappen gedicht. Het kabinet kwam in mei over de brug met een extra bijdrage van 40 miljoen euro. Voor het bedrag van 45 miljoen euro dat resteerde, is ook een oplossing gevonden. Hierover stuurde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren een brief aan de Tweede Kamer.

Verzoek regio ingewilligd
De minister geeft deze toelichting: “De regio heeft mij vandaag per brief een oplossing voorgesteld waarbij zij wel het dringende verzoek doet om 15 miljoen euro vanuit mijn begroting beschikbaar te stellen. In het voorstel van de regio wordt ook de financiële opgave met 15 miljoen euro kleiner door een versobering van het ontwerp van de bruggen en een goedkopere uitvoering door de regio. De regio draagt daarnaast 15 miljoen euro van de resterende kosten en staat garant voor de financiële risico’s. Ik kan u melden dat ik het voornemen heb uitgesproken om het verzoek van de regio in te willigen. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de regio en uw Kamer in vervulling.”

De IJsselmeerregio wordt verantwoordelijk voor de aanbesteding en uitvoering van het project, voegt Van Nieuwenhuizen eraan toe. “Een regionale uitvoering past mijn inziens goed bij de uitkomsten van de second opinion van het Centraal Planbureau waarin gesteld wordt dat er vooral regionale baten zijn.” Ook de risico’s van het project komen bij de regio te liggen.

De versobering van het ontwerp houdt in dat er geen vluchtstroken op de vier nieuwe basculebruggen in het Lorentzcomplex komen. Die zijn er bij de huidige bruggen ook niet. Verder willen de overheden in de IJsselmeerregio een flink bedrag aan btw besparen door het project zelf uit te voeren.

Regierol provincie Fryslân
De provincie Fryslân neemt de regie over het bouwproject. De verbreding van de sluis kan beginnen zodra de huidige vernieuwingsoperatie van de Afsluitdijk is afgerond (naar verwachting in 2022). De bouwwerkzaamheden duren twee tot tweeënhalf jaar. Het is de bedoeling dat de brede sluis uiterlijk in 2026 helemaal klaar is.

Gedeputeerde Klaas Kielstra van Provincie Fryslân verklaart trots te zijn op het project. “Samen met minister Van Nieuwenhuizen, de Tweede Kamer, alle andere overheden en het bedrijfsleven hebben we keihard gewerkt aan dit resultaat. Dit succes hebben we met z’n allen bereikt. Het betekent een enorme en duurzame impuls voor al die bedrijven rond het IJsselmeer en daarmee voor de economie en de werkgelegenheid in de IJsselmeerregio.”

 

MEER INFORMATIE
Ministerie van IenW over financiële oplossing
Tweede Kamerbrief van minister
Reactie van Provincie Fryslân
Start van vernieuwing Afsluitdijk
 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Eindelijk... goed voorbeeld doet goed volgen hopelijk. Kom op waterbeheerders van Nederland!
In BN DeStem hebben twee gezaghebbende mensen van Natuurmonumenten ook een verhaal geschreven wat de situatie in Brabant goed belicht. We hebben nog lang niet genoeg voor de natuur gedaan, zo blijkt.
Anonieme inzamelingsacties van bestrijdingsmiddelen zijn er al sinds de jaren 90.
Toch komen er bij elke nieuwe actie weer tonnen middelen tevoorschijn. Ra ra hoe kan dat?
Waarom zijn er steeds weer financiële regelingen beschikbaar?
Gebruikers krijgen zo subsidie op kosten van de gemeenschap om van hun “afval” af te komen.
En weer betaalt de vervuiler niet.
Hi Sander, Dyvar zit zeker tussen die 50 innovatieve oplossingen. Maar er is veel meer daarbuiten. En bovendien is Dyvar niet per se de beste oplossing voor iedere toepassing, zoals eigenlijk geen enkele technologie de beste is voor alle toepassingen. Elke technologie heeft zijn eigen toepassings 'sweetspot'...door deze allemaal naast elkaar te zetten en objectief te vergelijken op zaken zoals energie verbruik, TRL, reststromen, voetprint, CapEx, OpEx, robuustheid, referenties (etc etc) kunnen bedrijven de meest geschikte innovatieve oplossing vinden voor elke specifieke case.
Gewoon naar de oplossingen van Salttech kijken.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het