0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Er is een oplossing gevonden voor het tekort dat er nog was bij het plan om de Lorentzsluizen op de Afsluitdijk te verbreden. Het kabinet en de IJsselmeerregio trekken extra geld uit en verder is het ontwerp versoberd. Hiermee is de financiering rondgebreid.

De Afsluitdijk krijgt een ingrijpende opknapbeurt en in het kader daarvan worden de spuisluizen van het Lorentzcomplex bij Kornwerderzand versterkt. De IJsselmeerregio ijvert er al lang voor om ook de doorgang van de grote schutssluis te verbreden, van 14 naar 25 meter. Dan kunnen grotere schepen het IJsselmeer bereiken en dat biedt de scheepswerven in Makkum, Vollenhove, Urk en Kampen de kans om verder te groeien. De regio verwacht dat de verbreding drieduizend arbeidsplaatsen oplevert.

De financiering was tot nu toe het struikelblok. Het project gaat in totaal naar schatting 215 miljoen euro kosten. Daarvan was ongeveer 60 procent al gedekt door bijdragen die het Rijk en de regionale overheden en bedrijven hadden toegezegd, maar er bleef geruime tijd een gat van 85 miljoen euro over. Dat is nu in twee stappen gedicht. Het kabinet kwam in mei over de brug met een extra bijdrage van 40 miljoen euro. Voor het bedrag van 45 miljoen euro dat resteerde, is ook een oplossing gevonden. Hierover stuurde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren een brief aan de Tweede Kamer.

Verzoek regio ingewilligd
De minister geeft deze toelichting: “De regio heeft mij vandaag per brief een oplossing voorgesteld waarbij zij wel het dringende verzoek doet om 15 miljoen euro vanuit mijn begroting beschikbaar te stellen. In het voorstel van de regio wordt ook de financiële opgave met 15 miljoen euro kleiner door een versobering van het ontwerp van de bruggen en een goedkopere uitvoering door de regio. De regio draagt daarnaast 15 miljoen euro van de resterende kosten en staat garant voor de financiële risico’s. Ik kan u melden dat ik het voornemen heb uitgesproken om het verzoek van de regio in te willigen. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de regio en uw Kamer in vervulling.”

De IJsselmeerregio wordt verantwoordelijk voor de aanbesteding en uitvoering van het project, voegt Van Nieuwenhuizen eraan toe. “Een regionale uitvoering past mijn inziens goed bij de uitkomsten van de second opinion van het Centraal Planbureau waarin gesteld wordt dat er vooral regionale baten zijn.” Ook de risico’s van het project komen bij de regio te liggen.

De versobering van het ontwerp houdt in dat er geen vluchtstroken op de vier nieuwe basculebruggen in het Lorentzcomplex komen. Die zijn er bij de huidige bruggen ook niet. Verder willen de overheden in de IJsselmeerregio een flink bedrag aan btw besparen door het project zelf uit te voeren.

Regierol provincie Fryslân
De provincie Fryslân neemt de regie over het bouwproject. De verbreding van de sluis kan beginnen zodra de huidige vernieuwingsoperatie van de Afsluitdijk is afgerond (naar verwachting in 2022). De bouwwerkzaamheden duren twee tot tweeënhalf jaar. Het is de bedoeling dat de brede sluis uiterlijk in 2026 helemaal klaar is.

Gedeputeerde Klaas Kielstra van Provincie Fryslân verklaart trots te zijn op het project. “Samen met minister Van Nieuwenhuizen, de Tweede Kamer, alle andere overheden en het bedrijfsleven hebben we keihard gewerkt aan dit resultaat. Dit succes hebben we met z’n allen bereikt. Het betekent een enorme en duurzame impuls voor al die bedrijven rond het IJsselmeer en daarmee voor de economie en de werkgelegenheid in de IJsselmeerregio.”

 

MEER INFORMATIE
Ministerie van IenW over financiële oplossing
Tweede Kamerbrief van minister
Reactie van Provincie Fryslân
Start van vernieuwing Afsluitdijk
 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

N2O + O3
Met ander woorden: lachgas afvangen en ozon toevoegen. O3 kun je maken uit restproduct bij waterstofproductie.
Dus oplosbaar dit probleem?
@Erik van LithWe hebben inderdaad ook designers in het project betrokken. Zij hebben ons geholpen door ons technieken aan te leren die zij gebruiken bij empathisch onderzoek: hoe kom je achter de drijfveren van mensen.
En in vijf gemeenten in Zuid-Nederland zijn ontwerpers met een concreet vraagstuk aan de slag gegaan, samen met ambtenaren en bewoners. Ze vonden het een heel leuk en interessant vraagstuk om aan te werken. Het heeft veel losgemaakt daardoor. We hebben veel van elkaar geleerd.
Als je meer wilt weten, neem dan even contact op met Dick of mij (Karla Niggebrugge, kniggebrugge@brabant.nl)
Dick, Dank voor je nieuwe inzichten. Ik vraag me af: hebben jullie ontwerpers in jullie onderzoek meegenomen? Wat vinden zij ervan?
Dit is wel een heel goed idee.
Ik zou die nieuwe zuivering best een keer willen zien tijdens een open dag.
150 mm is veel dat lukt in 24 uur maar in 1 uur afhankelijk van je systeemkeuze. Op de samenwerkingsvorm na zie ik niet zoveel nieuws, als wat de standaardopgave is voor de waterontwerper bij een nieuwe wijk. Bij een wadi die sinds 1992 er al zijn en inmiddels 200 van in de stad liggen, stroomt het water per definitie er schoner uit dan in. Het experiment en de mogelijke vernieuwingen maken, als blijkt dat die werken, maakt het tot de slimste waterwijk ter wereld.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het