Als de industrie- en energiesector niet meer mag lozen in rivieren die warmer zijn dan 25 graden, zal de productie in droge perioden (deels) moeten worden stilgelegd. Daarvoor waarschuwt de Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW) in een reactie op het nieuwe koelwaterbeleid van het kabinet.

Twee weken geleden stuurden minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) een brief naar de Tweede Kamer met een reeks maatregelen die ervoor moeten zorgen dat water en bodem sturend worden in de ruimtelijke ordening. Een daarvan gaat over koelwaterlozingen op de grote rivieren. Die wil het kabinet begrenzen door een maximumtemperatuur voor het inkomende water in te stellen van 25 graden.

"Dat is aanzienlijk lager dan de maximumtemperatuur van 28 graden die nu geldt", stelt de VEMW, de belangenbehartiger voor de zakelijke elektriciteit-, gas- en waterafnemers in Nederland in een reactie. De vereniging vreest dat fabrieken en elektriciteitscentrales in droge perioden, zoals de afgelopen zomers, hierdoor gedeeltelijk of geheel moeten worden stilgelegd.

0812 Roy TummersRoy Tummers"De temperatuur komt best vaak boven de 25 graden uit", zegt Roy Tummers, directeur water bij VEMW. In de zeer warme zomer van 2018 werd in het Twentekanaal zelfs meer dan 30 graden gemeten, met als gevolg dat de Hengelose zoutfabriek Nouryon niet kon lozen en de productie deels moest worden stilgelegd.

Speelruimte
Toch was er ook toen voor de meeste bedrijven nog voldoende speelruimte om een droge periode door te komen, aldus Tummers. Die verdwijnt als de norm verlaagd wordt, vreest hij. "De ruimte om water te lozen is de laatste jaren al kleiner geworden door de combinatie van klimaatverandering en koelwaterlozingen stroomopwaarts, bijvoorbeeld in het Ruhrgebied. Het is echt zorgelijk."

Het argument om de koelwaterlozingen te beperken is de waterkwaliteit. Nederland moet voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water en een hoge temperatuur helpt daar niet bij, dat snapt Tummers ook.

"Maar dat weten ze op het ministerie al heel lang. Wij hebben ook al eerder alternatieve oplossingen aangedragen, maar daar is voor zover ik weet nog niet veel mee gedaan."

Creatieve oplossingen
Als voorbeeld noemt hij Duitsland, waar een temperatuurnorm voor de zomer en een aangepaste norm voor de winter gehanteerd wordt. "Elk land heeft de vrijheid om eigen normen te stellen", aldus de VEMW-directeur. "Maar ik denk dat dat in Nederland nu lastig ligt, gezien de discussie over onder andere de stikstofnormen."

Toch wil Tummers, samen met brancheorganisatie Energie-Nederland, binnenkort weer om tafel met het ministerie om te praten over "verantwoorde creatieve oplossingen". "We willen niet alleen naar de overheid wijzen, bedrijven kunnen zelf ook kijken wat er mogelijk is", meent hij. "Maar dan moet er wel voldoende tijd zijn om die oplossingen in de praktijk te brengen."

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!