0
0
0
s2smodern

Samen met gemeenten en provincies roept de Unie van Waterschappen de Tweede Kamer op veertien praktische maatregelen te nemen om de energietransitie te versnellen.

"De energietransitie wacht op niemand," claimen de overheden in het pamflet. Daarom vragen ze nu - in aanloop naar de begrotingsbehandelingen, aanvullend op het regeerakkoord en vooruitlopend op het te sluiten Bestuursakkoord, Nationale Klimaatakkoord of Klimaatwet, om actie van de Tweede Kamer. De veertien acties waar de drie overheden nu om vragen, sluiten aan bij de gezamenlijke investeringsagenda 'Naar een duurzaam Nederland', die ze eerder dit jaar publiceerden.

Tot de gewenste maatregelen behoort het verruimen van de SDE+-subsidieregeling. "Op dit moment valt een aantal zeer interessante technieken niet onder deze regeling," legt Renier Romijn van de Unie van Waterschappen uit. "Met name de ontwikkeling van thermische energie uit oppervlaktewater kan een boost krijgen als ook hier subsidie op te verkrijgen is. Overigens moet er dan ook wel sneller duidelijkheid komen over de ontwikkeling van warmtenetten om het echt grootschalig te kunnen benutten."

De Unie vraagt in het pamflet ook de mogelijkheid om meer waterschappen meer energie te laten opwekken dan ze zelf gebruiken. "Waterschappen kunnen in potentie meer energie opwekken dan ze zelf nodig hebben. Ze zijn echter terughoudend om deze potentie te benutten, want de regelgeving laat nog onduidelijkheid bestaan over wat wel. Dat is zonde."

Een andere belangrijke wens van de Unie van Waterschappen draait om Europese aanbestedingsregels. Bij het uitvoeren van de projecten rond de energietransitie lopen de waterschappen namelijk tegen de grenzen van de aanbestedingsregelgeving aan. Dit maakt de projecten volgens Romijn complex en juridisch gezien zeer uitdagend. "Het naleven van deze regelgeving wordt daarom steeds vaker als belemmerend en vertragend ervaren. Het vraagt ook veel inzet van mensen en middelen om deze projecten tot een goed einde te brengen. Goede ondersteuning en begeleiding vanuit de Rijkoverheid is daarbij gewenst."

De overige wensen van provincies, gemeenten en waterschappen leest u in het pamflet: Versnellen naar een duurzaam Nederland.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.