0
0
0
s2smodern

De waterschapsbelasting moet toekomstbestendiger worden. Daarom presenteert de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) van de Unie van Waterschappen een conceptvoorstel voor een nieuw belastingstelsel.

In 2014 constateerde de OESO in het rapport Water Governance in the Netherlands: Fit for the Future? dat het robuuste Nederlandse financieringsstelsel behoefte heeft aan meer economische prikkels om de belastingbetaler duurzamer met water om te laten gaan. De toenmalige minister van I&M kondigde vervolgens aan om met de verantwoordelijken voor waterbeheer in Nederland, waaronder de waterschappen, in gesprek te gaan om de toekomstige financiering van het waterbeheer vorm te geven.

De Unie van Waterschappen gaf een commissie de opdracht om, met de aanbeveling van de OESO in het achterhoofd, de toekomstbestendigheid van waterschapsbelastingstelsel te onderzoeken. In de conceptversie die deze commissie, onder voorzitterschap van Hetty Klavers (de dijkgraaf van Waterschap Zuiderzeeland), presenteerde, blijft de kern van het huidige stelsel - de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing - behouden.

Zuiveringsheffing
In het conceptvoorstel schrijft de commissie dat de belastingopbrengst en het tarief van de zuiveringsheffing zullen stijgen. Dit is onder andere het gevolg van de tariefopslag voor de bekostiging van afkoppelmaatregelen, de verontreinigingsheffing op de lozingen van het effluent van rwzi’s op regionaal water en de hogere verontreinigingsheffing op de lozingen van het effluent van rwzi’s op rijkswater.

Ook de opbrengst van de verontreinigingsheffing van de waterschappen gaat aanzienlijk omhoog als de voorstellen van de CAB worden overgenomen. Omdat de opbrengst van de verontreinigingsheffing wordt gebruikt voor de dekking van de kosten van de watersysteemtaak, kan de benodigde opbrengst van de watersysteemheffing lager worden vastgesteld.

Reageren
Verschillende partijen krijgen nog de kans te reageren op deze conceptversie voor ze aan het bestuur van de Unie van Waterschappen zal worden gepresenteerd en aan de leden wordt aangeboden. Voorts worden de waterschappen geconsulteerd en daarnaast krijgen ook externe stakeholders de mogelijkheid te reageren op de voorstellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor LTO Nederland, de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren. Ook de partijen die betrokken zijn bij het Bestuursakkoord Water krijgen nog de kans met een reactie te komen.


Hier leest
u het conceptvoorstel van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel: Waterschapsbelastingen: klaar voor de toekomst

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.