secundair logo knw 1

De waterschapsbelasting moet toekomstbestendiger worden. Daarom presenteert de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) van de Unie van Waterschappen een conceptvoorstel voor een nieuw belastingstelsel.

In 2014 constateerde de OESO in het rapport Water Governance in the Netherlands: Fit for the Future? dat het robuuste Nederlandse financieringsstelsel behoefte heeft aan meer economische prikkels om de belastingbetaler duurzamer met water om te laten gaan. De toenmalige minister van I&M kondigde vervolgens aan om met de verantwoordelijken voor waterbeheer in Nederland, waaronder de waterschappen, in gesprek te gaan om de toekomstige financiering van het waterbeheer vorm te geven.

De Unie van Waterschappen gaf een commissie de opdracht om, met de aanbeveling van de OESO in het achterhoofd, de toekomstbestendigheid van waterschapsbelastingstelsel te onderzoeken. In de conceptversie die deze commissie, onder voorzitterschap van Hetty Klavers (de dijkgraaf van Waterschap Zuiderzeeland), presenteerde, blijft de kern van het huidige stelsel - de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing - behouden.

Zuiveringsheffing
In het conceptvoorstel schrijft de commissie dat de belastingopbrengst en het tarief van de zuiveringsheffing zullen stijgen. Dit is onder andere het gevolg van de tariefopslag voor de bekostiging van afkoppelmaatregelen, de verontreinigingsheffing op de lozingen van het effluent van rwzi’s op regionaal water en de hogere verontreinigingsheffing op de lozingen van het effluent van rwzi’s op rijkswater.

Ook de opbrengst van de verontreinigingsheffing van de waterschappen gaat aanzienlijk omhoog als de voorstellen van de CAB worden overgenomen. Omdat de opbrengst van de verontreinigingsheffing wordt gebruikt voor de dekking van de kosten van de watersysteemtaak, kan de benodigde opbrengst van de watersysteemheffing lager worden vastgesteld.

Reageren
Verschillende partijen krijgen nog de kans te reageren op deze conceptversie voor ze aan het bestuur van de Unie van Waterschappen zal worden gepresenteerd en aan de leden wordt aangeboden. Voorts worden de waterschappen geconsulteerd en daarnaast krijgen ook externe stakeholders de mogelijkheid te reageren op de voorstellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor LTO Nederland, de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren. Ook de partijen die betrokken zijn bij het Bestuursakkoord Water krijgen nog de kans met een reactie te komen.


Hier leest
u het conceptvoorstel van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel: Waterschapsbelastingen: klaar voor de toekomst

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.