secundair logo knw 1

Foto Flickr

Op 30 januari staat de Tweede Kamer stil bij de nieuwe Archiefwet, een belangrijk moment voor het verbeteren van de toegankelijkheid van overheidsinformatie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen hebben gezamenlijk een aantal aandachtspunten ingebracht voor dit debat. De bestuursorganen benadrukken de noodzaak van duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie en pleiten voor voldoende ruimte om de wet op een zorgvuldige manier te implementeren.

De Archiefwet vormt de basis voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van overheden en draagt bij aan de publieke verantwoording op de lange termijn. Gemeenten, provincies en waterschappen stellen dat aanpassingen nodig zijn om de toegankelijkheid van overheidsinformatie ook in de toekomst te garanderen.

Een belangrijk aandachtspunt dat de decentrale overheden onder de aandacht van de Kamer brengen, is de samenhang tussen de nieuwe Archiefwet en andere relevante wetgevingen, zoals de Wet open overheid (Woo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

De nieuwe wetgeving legt een grote verantwoordelijkheid bij decentrale overheden, die al geconfronteerd worden met een toename van regelgeving rondom informatiebeheer. Gemeenten, provincies en waterschappen vragen daarom voldoende tijd en ruimte om de nieuwe regels zorgvuldig te implementeren.

Een ander punt van zorg is de financiële impact van de implementatie van de nieuwe Archiefwet. De decentrale overheden verwachten aanzienlijke extra kosten en zien graag dat het Rijk hiervoor een compensatieregeling beschikbaar stelt. 

De Unie van Waterschappen legt in het bijzonder de nadruk op het herstellen van vertrouwen in de overheid, een thema dat ook in hun visiedocument ‘De Vaarkaart – digitaal op koers’ centraal staat. De decentrale overheden pleiten er bovendien voor om meer als één overheid op te treden, vooral op het gebied van digitale dienstverlening.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er ook gedacht aan de mogelijkheid deze zout/zoet oppositie deels te gebruiken voor energiewinning? Immers zoet en zout water hebben een verschil in osmotische druk, waardoor het mogelijk is die op te vangen en volkomen uitstootvrije energie te leveren. Dit noemen we Blue Energy. Inmiddels is er een proefcentrale op de Afsluitdijk. Laat het niet bij proeven blijven!
Ik begrijp de zorgen van het waterschap. Maar hebben ze dan zelf geen middelen in handen om het landgebruik te sturen, of beperkingen op te leggen aan nieuwe teelten die de waterkwaliteit negatief beïnvloeden? Ze zijn toch niet onmachtig? De "Factsheet aanpassen grondgebruik voor KRW" (FLO Legal, 2023) geeft aan dat waterschappen wel degelijk instrumentarium ter beschikking hebben bezitten om het landgebruik te kunnen sturen. Waar het helaas aan ontbreekt is bestuurlijk lef om dit instrumentarium in te zetten.
Zeer interessant!
Veel succes met de verdere onderzoeken.
Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd?